Modni trenutek za šport, športni trenutek za modo

Fotografija: LJUBLJANA, 08.03. 2008, aerobika, modna revija in malo plesa, prireditev NIKE. Foto: ALES CERNIVEC/Delo
Odpri galerijo
LJUBLJANA, 08.03. 2008, aerobika, modna revija in malo plesa, prireditev NIKE. Foto: ALES CERNIVEC/Delo

Začnimo zgodbo »spodaj«, pri vsakdanji izkušnji. Če ste pred leti obiskali London, ste lahko na podzemni železnici opazili nov trend, navidezno nenavaden, a po kratkem premisleku povsem logičen. Ljudje, oblečeni v poslovna oblačila, obleke na rob, krila, srajce, suknjiče, skratka tisti, ki so navadno imeli obute zloščene čevlje ali salonarje, so tokrat sedeli, se prerivali in hiteli v športnih copatih. Ugotovili so namreč, da je na poti v službo in iz nje ter pri vseh vmesnih tekanjih po opravkih športna, lahko celo prava tekaška obutev veliko udobnejša, v primerjavi z visokimi petami pri ženskah pa tudi veliko bolj praktična. In tako kar naenkrat ni bilo več nenavadno, da je kakšna skrajno urejena gospodična pod suknjič in krilo obula pisane najkice.

London je od nekdaj veljal za eno od prestolnic mode, predvsem pa za tisto prestolnico, kjer so si ljudje bolj kot kjerkoli drugje po Evropi drznili eksperimentirati in uspešno nadeti marsikaj, ne da bi bili ob tem tarča začudenih ali celo zgroženih pogledov mimoidočih. A London je le primer. Primer, na katerem smo lahko spremljali enega od prvih tovrstnih premikov v modni industriji, kjer v zadnjem obdobju kraljujejo obleke in obutev za aktivno življenje, ki postajajo del dnevne izbire.
Pa poglejmo še iz drugega zornega kota. Stvar, glede katere so slavne osebnosti fanatične nekako tako kot glede svojih najljubših modnih oblikovalcev, je tedenska fizična vadba. Vezi so v teh vodah izjemno močne, točno določen učitelj joge, inštruktorica pilatesa ali kakšen drugi vadbeni guru pa je privilegij, zaveznik in nuja. A zvezdniki se na vadbo ne odpravijo v eni od starih trenirk. Skoraj enako pomembno, kot je sodelovanje pri športni dejavnosti, je danes imeti pravilno pa tudi maksimalno lepo opremo. In tu pridemo do točke, kjer se zvezdniki ne razlikujejo več tako zelo od običajnih ljudi. Mogoče po razpoložljivosti z denarjem, ne pa po miselnosti.

Poglejte v katerikoli domači fitnes. Veliko vam pove že dejstvo, da je ogledal v fitnesih danes več kot v baletnih plesnih dvoranah. To, da se vezalke na supergah ujemajo z barvo topa ali kaj podobno izvirnega, je le eden od načinov za dajanje vtisa, da res vemo, kaj delamo. Vadeči se ne potijo v razvlečenih trenirkah in puloverjih, ampak v skrbno izbranih oblačilih, najnovejših športnih copatih in z vsemi možnimi pripomočki, ki optimizirajo vadbo. Iz fitnesov, studiev, dvoran in telovadnic pa so navdušenci ponesli športno modo tudi na ulice.

Veliki bum

Kategorija aktivne, športne mode je trenutno najhitreje rastoči segment na trgu. Raziskava podjetja NPD je pokazala, da je prodaja športne obutve in oblačil v letu 2013 samo do avgusta dosegla 36 milijard ameriških dolarjev dobička. Povečanje števila takšnih nakupov je bilo štirikrat večje kot pri siceršnjih oblačilih in obutvi, torej ni šlo za to, da bi ljudje nasploh kupovali več. Kamorkoli se obrnemo, vključno z revijalnim tiskom, kot je ikonski francoski Vogue, je mogoče videti oblačila iz telovadnice.

Trend je zgolj rezultat tega, da čedalje več ljudi nosi športna oblačila vsak dan, čedalje pogosteje pa jih lahko vidimo tudi na modnih brveh. Ker vedno več potrošnikov sega po takšnih kosih, so se zganile številne znamke in začele proizvajati svoja športna oblačila. V minulih letih so športne linije na svoje police dodali vsi večji in svetovno razširjeni prodajalci, od H&M in Zare do firm, kot so Old Navy, Victoria's Secret ali Urban Outfitters. Oblačila za tek, jogo, boks, ples, ki pa jih lahko odlično kombiniramo tudi z vsakdanjimi kosi.

Športna moda je danes priljubljena med tistimi, ki se ukvarjajo s športom, in tistimi, ki se ne, pa jim je takšen stil vseeno pri srcu. A vsaj na prvi vtis je mogoče opaziti, da je fitnes zanesenjakov danes dejansko čedalje več. Če se ozremo samo v našo prestolnico: število fitnesov v Ljubljani je večje kot kadarkoli prej in, kar je še zgovornejše, prav vsi fitnesi so načeloma polni. Tudi če prideš v nedeljo zvečer in pričakuješ, da boš delal lepo v miru, resnici na ljubo nikakor ne boš sam.

Športno telo in videz
Na mnogo družbenih omrežjih je že s hitrim pregledom vsebine možno prepoznati, da sta fitnes in šport na splošno izjemno priljubljeni in cenjeni dejavnosti. Ideal ženskega telesa se je prek oblin Marilyn Monroe v petdesetih in suhljatosti Kate Moss v devetdesetih danes razvil v fit, športno telo. Tisto, kar si želimo, so napeta zadnjica in izklesane trebušne mišice. Pri moških pa ni nič drugače.

Fitnes industrija se je tako razširila, da še strokovnjaki kar težko sledijo vsem novostim. Pomislite samo na množico skupinskih vadb, ki jih ponujajo danes. Vse od zumbe, crossfita, jumpinga pa do TNZ, TRX in HIIT ter drugih kratic. Ko se človek prvič loti takšne rekreacije, ga čaka največ dela najprej s tem, da sploh razvozla imena in spozna, kaj vse ponuja trg, ko se resno vključi v vadbo, pa nadgradi svojo identiteto, saj postane del svetovnega gibanja. In prva stvar, ki kaže, da si del skupine, je dejstvo, da si videti kot del skupine.

Ne vemo, na kateri točki se je nekdo odločil, da bo iz fitnesa odkorakal na sestanek še vedno obut v športne copate, ampak kot kaže, se je navada prijela. Začenši s tekaško obutvijo.

Modni blogerji po vsem svetu so dali zeleno luč tekaški obutvi v kombinaciji s kavbojkami pa tudi z oblačili za na lepše. Nikov free run model športnih copatov je danes klasika, kmalu so mu sledili še Adidasovi copati ZX flux in druga športna obutev. Ni več modni kiks, če superge obujemo k bolj finim hlačam ali krilu, pa naj gre za allstarke, jordanke ali neonske tekaške copate. Bolj ko bo obutev iz sicer klasične oprave bodla v oči in bolj izvirno boste v svoj videz integrirali športne kose, bolj zadovoljni bodo modni poznavalci. Sploh pa, če sta športne copate na svojih modnih revijah odobrila prekaljeni gospod mode Karl Lagerfeld in francoska znamka Chanel, potem res ni več zadržkov.

Moda v sodelovanju s športnimi znamkami

Med modnimi navdušenci so bile najbolj »in« obutev letošnje pomladi bele teniske adidas stan smith. Copati, imenovani po legendarnem teniškem igralcu in prodajni hit v sedemdesetih letih, ki so prišli celo v Guinnessovo knjigo rekordov, so večna klasika za 75 dolarjev, kar je za ljubitelje mode praktično zastonj. Leta 2012 so jih umaknili iz prodaje, a so se vrnili v še spektakularnejšem slogu. Eden od tistih, ki jih obožuje in redno nosi, je Marc Jacobs, leta 2010 pa je revolucijo z njimi naredila Phoebe Philo, kreativna direktorica luksuzne modne znamke Céline, ko se je na koncu modne revije prišla poklonit v belo-zeleni različici tenisk. Trend so zagrabili še modni blogerji in konec prejšnjega leta jih je Adidas zopet dal v prodajo. Dobra poteza. Razprodali so jih skoraj nemudoma, bile pa so največji hit newyorškega in pariškega tedna mode. »Lahko jih nosim vsak dan. Naj vam povem, zakaj: ker pašejo k vsemu. Obljubim,« je zapisala novinarka revije Elle. Da so resnično (spet) na vrhuncu, je pokazalo še dejstvo, da so jih za svoje kolekcije kopirale priznane modne znamke, med njimi tudi Saint Laurent.

Poleg tega, da čedalje več športnih kosov uporabljamo zunaj telovadnice in da čedalje več znamk v svoje kolekcije vključuje tudi športne linije, so se v igro vrgle tudi klasične športne znamke. Te sedaj iz tipično športnih oblačil delajo čedalje modnejše kose. Ulična moda je za Nike, Reebok, Pumo ali Adidas danes tako pomembna, kot je razvoj opreme za profesionalce.

Adidas Originals je vzpostavil trdno partnerstvo z modnim oblikovalcem Jeremyjem Scottom, samo v letošnjem letu pa so naznanili sodelovanje z Mary Katrantzou in Topshopom ter kolekcije v sodelovanju s priljubljenimi glasbeniki Pharrellom Williamsom, Rito Oro in Kanyejem Westom. Uspešnice sodelovanja s Stello McCartney niti ni treba opisovati. Nike je za posebno kolekcijo športnih copatov marca letos aktiviral kar Riccarda Tiscija, kreativnega direktorja Givenchyja. To je bil velik premik po seriji raperjev in športnikov, ki so ustvarjali z njimi. Tisci je priznani in nagrajeni modni oblikovalec in inovator, ki ustvarja za zvezde največjega kova in sodeluje z umetniki, kot je Marina Abramović, za Nike pa je oblikoval košarkaški copat, ki je v zadnjem desetletju postal svojevrstna stilska izjava – nike air force.

ni podpisa
ni podpisa

Rita Ora v svoji kolekciji za Adidas.

Vse, kar diši po športu

Da je družba trenutno res bolj kot kadarkoli prej obsedena s športom in športnim videzom, nakazuje tudi poplava fitnes aplikacij za pametne telefone. Te so med najpriljubljenejšimi in doživljajo najhitrejšo rast na trgu. Od štetja kalorij in merjenja kilometrov pri teku do spremljanja srčnega utripa in vodnikov za domačo vadbo – trenutno je na voljo okoli 31 tisoč fitnes aplikacij, napovedujejo pa, da se bo številka samo še povečevala. Zdi se, da se jih uporabniki kar ne morejo naveličati, saj globalno gledano dosegajo milijone prenosov na mesec.

Po podatkih Priori Data so bile začetku letošnjega leta, meseca februarja, fitnes aplikacije iz Applove trgovine prenesene 26,6-milijonkrat, iz strežnika Google Play pa 5,27-milijonkrat. Glede na trenutni trend napovedujejo, da bo leta 2015 okoli 500 milijonov ljudi po svetu uporabljalo fitnes aplikacije, kar bo to industrijo do leta 2017 spremenilo v 26-milijardni posel (gledano v ameriških dolarjih). Študija Mobiquityja je pokazala, da 45 odstotkov uporabnikov pametnih telefonov takšne aplikacije uporablja vsak dan, 25 odstotkov pa celo večkrat na dan. Med najbolj priljubljenimi so prav tekaške: MapMyRun, RunKeeper in Nike+ Fuelband, ki spremljajo tek. In še ena pomembna lastnost: vse od njih lahko povežemo z družabnimi omrežji. Strokovnjaki pravijo, da je prav socialna interakcija eden od glavnih razlogov, da ljudje radi uporabljajo takšne mobilne aplikacije. Uživajo v tem, da svoje dnevne dosežke lahko delijo prek omrežij, kot je Facebook, in se vedno znova dokazujejo družini, prijateljem in vsem drugim (ne)znancem. Da, tudi to je moda.

Nujni del omare

Primerna športna oprema, predvsem v smislu oblek in obutve, je prav tako pomembna kot to, da s seboj prinesete vodo. Poleg očitnih razlogov, povezanih s potenjem in varnostjo pri športu, je mnogo učinkov tudi psiholoških. Oblačila ti dajo zagon. Če se v njih ne počutiš dobro, bo tvoja motivacija za vadbo že v startu nižja.

Če boste oblečeni kot profesionalci, boste tudi vadili profesionalno, resno, poleg tega pa takšna oblačila povečajo samozavest. Ko ste videti kot nekdo, ki trenira, se tudi počutite in vedete kot nekdo, ki trenira. Še ena komponenta, ki ji velja nameniti veliko pozornosti, pa je seveda udobje. Nujno je, da se med vadbo počutite svobodne, da vas pri gibanju nič ne ovira in da ne razmišljate, če bo kje kaj pokukalo izza ohlapnih oblek. Če povzamemo: športna oblačila so investicija kot vsa druga oblačila. Sploh če upoštevamo prej razloženo dejstvo, da so danes modna in da jih lahko uporabljate tudi zunaj telovadnice.

Oblačila za aktivno življenje so se iz ozadja omare pomaknila prav v ospredje modne scene. Hlače za jogo namesto kavbojk, neonski športni topi kot modni dodatek in atletske nogavice, ki so aktualnejše od visokih pet, z vsem tem ljudje želijo sporočiti, da živijo zdravo in trendovsko. Predvsem nežnejši spol je prevzel ta načela, a tudi moški v službo vse pogosteje odhajajo v sproščenejših puloverjih in športni obutvi. Tisti proizvajalci in trgovske verige, ki so to opazili in uspešno izkoristili tržno nišo, si danes manejo roke ob norih dobičkih.

Oblačila za ves dan

Meja med službo in prostim časom je pri današnjem slogu in tempu življenja vse bolj meglena, z njo pa se megli tudi meja med eno in drugo vrsto oblačil. Od visoke mode do poceni supermarketov, od rdečih preprog do sosede na dvorišču – udobju so se v zadnjih letih pokorili vsi segmenti tekstilne industrije in njenih uporabnikov. V Wall Street Journalu so zapisali, da gre za premik k drugačnemu življenjskemu stilu. Prijatelji, ki so se prej dobili na pijači, sedaj skupaj kolesarijo, je razlagala ena od njihovih sogovornic iz poslovnega sveta, ki pravi, da je oblačilni kodeks pri tem prav tako pomemben. Opozorili pa so tudi na to, da večino športnih linij ustvarjajo ženske s profesionalnim ozadjem iz modne industrije, ki so kolekcije oblikovale kot odziv na svoje lastne vsakodnevne izkušnje in dileme. Dober primer je Karen Joyce, ustanoviteljica modne linije oblačil za jogo, ki je pred tem 15 let delala za firmi Gucci in Tom Ford. Tomoko Ogura, modni direktor ameriškega Barneysa, kjer domujejo prestižejše znamke, je takole obrazložil odločitev, da na police postavijo več športnih kosov: »Fitnes in gibanje na splošno sta del modernega življenjskega stila. Več in več je povpraševanja po luksuznih fitnes oblačilih, saj je to nekaj, kar tako kot kavbojke nosiš iz dneva v dan. Če nekaj oblečeš tako pogosto, si želiš biti moden, predvsem pa želiš, da obleke dolgo zdržijo, kar zahteva tako kakovost kot tehnične raziskave.« Če gre verjeti raziskavi združenja Sporting Good Manufacturing Association, kar 93 odstotkov potrošnikov oblek za športne dejavnosti te uporablja tudi zunaj treninga, prav tako pa so zanje pripravljeni odšteti več kot v preteklosti.

Športna oblačila niso več samo za športnike, predvsem pa niso več samo za trening. Kar je bilo z vidika oblačilnega kodeksa (in konec koncev tudi bontona) včasih neprimerno, je danes sprejemljivo, če ne celo zaželeno. Res je, odvetnik se v sodni dvorani ne bo prikazal z najkicami, a bolj sproščeni poklici, tudi pisarniški, nimajo več tako strogih omejitev kot nekoč.

Zavedajmo se le, da ne sme biti vse samo površinsko: novi športni copati, kup aplikacij na telefonu in fotografiranje v fitnesu še ne pomenijo, da vadimo učinkovito, zdravo in varno. Večkrat se torej vprašajmo, zakaj to počnemo. Odgovor bi načeloma moral biti: »Za sebe, svoje zdravje in svoj užitek.« Seveda pa ni nič narobe, če si damo duška tudi z oblačili in se pri vadbi počutimo dobro. Verjetno bomo zato le še raje trenirali.

Več iz te teme:

Komentarji: