Spletna mesta Dela d.o.o., (slovenskenovice.si, delo.si, deloindom.si, polet.si, ddom.si, pogledi.si, micna.si) uporabljajo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve in funkcionalnosti, ki jih brez piškotkov ne bi mogli nuditi. Ali soglašate z namestitvijo piškotkov na omenjenih straneh? V redu Omejujem piškotke Želim več informacij

Pri Poletu pravimo: Svet je lep, na elektriko in na dveh kolesih 1.del

Najpopolnejša predstavitev električnih koles, kar jih je mogoče dobiti pri nas. Pa o filozofiji novega kolesarjenja in pogovori s tistimi, ki se na elektriko po kolesarsko zares spoznajo.

Tole je mogoče prebrati kot aksiom: »Prihodnost, tudi kolesarska, utegne postati zelo, zelo električna. To pa nikakor ne pomeni konca klasičnega kolesarjenja, ampak njegovo nadgradnjo in razvoj. Vedno bo treba tudi vrteti!«

Čas elektrike: kdo je kolesar

Če kolesar piše o električnih kolesih, je sploh kolesar? Ali še bolje; če kolesar kupi električno kolo, je sploh še kolesar?

Električna kolesa so krasen pripomoček za vse tiste ljudi, ki pravijo, da je zanje kolo pač prevozno sredstvo, ki jih pripelje od ene točke do druge in nič kaj več.

Tudi prodajalci imajo svoje mnenje o električnih kolesih. Večina jih pravi, da so jim električna kolesa kar naenkrat rešila posel. Hecno, ker so nekateri izmed njih ta čuda najprej gledali mrko in izpod obrvi, potem so glasneje nergali, da teh čud ne bodo prodali nikomur razen čudakom, danes pa že namigujejo na prihodnost, ki utegne biti (povsem) električna. Pravijo, da je v razvitih evropskih kolesarskih deželah že tako, da le stežka prodajo običajno mestno ali gorsko kolo.

Elektrika kot novi znoj

Zakaj je tako? Za vožnjo po mestu je dobro, da imaš pomočnika na pedalih, ker moraš v službo prikolesariti nepreznojen, ker iz trgovine laže pripelješ vse kupljeno, ker je do fanta kar nekaj klanca, ker je do punce en sam klanec, ker so speljevanja ob vseh semaforjih z navadnim kolesom eno samo mučenje in … če se športno ne rekreiram zares, potem je električno kolo moj novi konjiček, in ker je kolo pač kolo, zakaj ne bi imel še pomočnika? In tako prodajalci zdaj pravijo, da utegnejo ta tehnološka čudesa močno popraviti njihov posel. Ne gre samo za prodajo, gre tudi za servis. Ne da bi se ta kolesa hitro ali bolj kvarila, ampak bore malo lahko sami popravimo, zato se serviserji že nekaj časa pospešeno izobražujejo na tem področju.

Ni jim lahko, niso vajeni vse te elektrike, a tolažbo najdejo pri kolegih avtomobilskih serviserjih, ki so pravzaprav že elektroniki, če ne električarji in mehaniki.

Slovenski trg električnih koles je zaživel na polno in ni več mogoče najti resnega ponudnika kolesarske opreme, ki ne bi imel v programu vsaj nekaj primerkov.

Sprehodili smo se po prodajalnah dežele Kranjske, da bi ugotovili, kakšno je stanje, kako ponujajo električna kolesa, komu jih ponujajo, za kakšen denar, kakšno kakovost in kaj to pomeni za kolesarski svet. Dobili smo zanimive odgovore; nekaj vam jih ponujamo v branje.

In, odkrito: tudi naša prihodnost na kisiku bo, kar se tiče obračanja pedalov, vedno bolj električna. Čista narava in čista energija, tega bi si želeli. Upamo, da nam elektrika prinese predvsem to. Kaže pa dobro!

 

Dobro je vedeti

Prodajalci nas radi podučijo, da se kolesa z električnimi motorji običajno delijo na kolesa z električno podporo, v tujini jim pravijo pedelec, in električna kolesa.

Pri klasičnem kolesu z baterijsko, električno podporo motor zgolj pomaga kolesarju med obračanjem pedalov. Taka kolesa so enakovredna kolesom in jih lahko vozimo brez vozniškega dovoljenja – če se električni motor samodejno izklopi pri hitrostih, ki presegajo 25 km/h.

Obstajajo pa tudi električna kolesa z močnejšo podporo in jih je mogoče voziti, ne da bi obračali pedale. Redka so in se po zakonu enačijo z motornim prometom in z njimi ne smemo voziti po pohodniških in kolesarskih poteh. V praksi pa se izraza kolo z električno podporo in električno kolo uporabljata kot sopomenki.

Mi smo se v tem članku ukvarjali samo s kolesi z električno podporo, ki jim v vsakdanjiku rečemo preprosto električno ali e-kolo. Predvsem zato, ker je to še kako športni rekvizit za rekreacijo novega časa. Tisto, kar se pelje brez obračanja pedalov in našega truda, je lahko v redu, a ni naša zgodba.

Kako vem, ali je električno kolo pravo zame

Ko se znebite predsodka, da je električno kolo za slabiče, ki ne morejo z lastno močjo narediti poštene kolesarske ture. Predsodek, da.

Kaj pa je lepšega, če se lahko sam, čeprav nisi atlet, vseeno pripelješ na kakšen prelaz v Dolomitih ali Alpah? Morda so kolesarji puristi malo preveč ozkogledi – če pravimo, da je najpomembneje, da smo na zraku in da se gibamo, potem električno gorsko kolo tega ne zanika. Tudi z njimi smo na zraku, vrtimo pa toliko, kot zmoremo; če ne gre, nam pomaga motor.

Kaj je tu slabega?

Mar telesno manj pripravljeni, starejši, poškodovani … nimajo pravice do čudovitega sveta, v katerega se tako radi potapljamo mi, kolesarji? Morda še bolj, ker je do tja zanje teže priti, za nekatere celo nemogoče.

Gorsko kolo na elektriko ni motor in ni moped, saj ga je treba vseeno poganjati, da se premika, in pri tem nam pomaga elektrika. To je pač gorsko električno kolo. Nič drugega, pa če nam gre še tako v nos. Prišlo je, v naš puristični svet po kolesarsko, nekaj novega, in to bo treba sprejeti.

»Nekoč sem na Hvaru, ko sem se pod večer spuščal s kolesom z Vidikovca, opazil kolesi, ki sta se z veliko hitrostjo približevali po cesti, doli v dolini, nekaj zavojev niže. Ko smo se srečali, sem videl dva kolesarja, oba precej v letih, kako sta z neverjetno blaženostjo na obrazu pedalirala na elektriko, gor, tja, kjer je tako lep razgled. Njun užitek je bil nalezljiv. Najnovejša ta zaresna gorska kolesa na elektriko so zelo zanimiva, saj ohranjajo pravi genski zapis ortodoksnih gorskih koles, in tudi vozijo se tako. Pravijo, da je vožnja z njimi velik izziv in užitek,« je pred kratkim v svojem zapisu napisal Primož Kališnik, urednik naše revije. Njegov članek z naslovom Na električnem sedežu je dvignil pravi orkan med kolesarji. Preberite si ga na naši spletni strani Polet.si.

Na koncu poti sta dve smeri

Ali kot je lepo napisal ta isti Primož: »Po moje nastajata dve filozofiji, skupne bodo le ceste. Ni treba le, da so pred teboj hudi izzivi v breg, da paše elektrika. Lahko je tudi samo dan, ko si sesut od službe in življenja in bi se le malo popeljal, za užitek. Lahko pa je tudi tako, da bi radi kolesarili s svojo ženo, starejšimi prijatelji, starši, neodraslimi otroki. Na navadnih kolesih ne gre, z elektriko pač. Druženje je vse. Zato, če bi me kdo vprašal, elektrika da ali ne: zagotovo da! Če bi radi kolesarili, pa je za vas kolesarjenje, kot ga poznamo, prenaporno. Ker se ne morete peljati daleč.

Veste, so ljudje, kolesarji, ki so šli v pokoj in si kupili električno kolo. Vsak dan naredijo več kot sto kilometrov, spoznali so lep del domovine, kjer prej niso bili. V klasiki je bil njihov dnevni domet 40 kilometrov. Kar je najbolje: s kolesarjenjem na elektriko lahko začnete, ko ste že v zelo zrelih letih. In tudi če kakšen del vašega telesa že kaže znamenja invalidnosti. No, srce pa itak damo večkrat na pregled, ni res, ne glede na starost?«

Reklamacije in servis

Pregled električnega kolesa in s tem servis je priporočljivo opraviti vsaj dvakrat letno. Do zdaj se je izkazalo, da je enkrat na leto treba namestiti programsko nadgradnjo pogonskega sklopa, saj proizvajalci stalno izboljšujejo svoje izdelke. En servis je namenjen preostali opremi, še najbolj zavoram, menjalnikoma in mogoče obročnikoma. Skoraj vsi prodajalci so enotnega mnenja, da je reklamacij zelo malo. Pred električnim bumom so bili vsi po vrsti skeptični glede elektronike, elektrike, kablovja, servisa in vsega pripadajočega. Zdaj pravijo, da skoraj ni vredno omenjati reklamacij, ki so jih imeli doslej. Seveda so, a na toliko prodanih koles izjemno malo. Večina ali skoraj vsi prodajalci delajo z znanimi proizvajalci, tako da je reklamacija, če že je, zelo hitro urejena, veliko hitreje, kot smo pričakovali.

Garancija in petletka

Večina električnih koles ima standardno garancijo dve leti na motor in eno leto na baterijo. Večina proizvajalcev zagotavlja od 600 do 700 polnih ciklov polnjenja, kar v praksi pomeni, da baterija zdrži okoli pet let. Vendar po petih letih ni za smeti, temveč zmogljivost baterije pade nekje na 70 odstotkov. Tu velja opomniti, da mora vsak kupec dobro poslušati navodila za vzdrževanje, ki mu jih razloži prodajalec, in pozorno prebrati uradna navodila proizvajalca. Lahko je baterija vedno polna, nič ji ne bo škodilo, ne sme pa biti dolgo prazna. Če kolo dolgo stoji, je priporočljivo imeti baterijo polno ali skoraj polno, ne sme biti na hladnem, torej pod petimi stopinjami, in ne sme biti dolgo na neposredni vročini, močnem soncu ...

Kdo poganja svet električnih koles

Bosch in Yamaha, Shimano pa ju dohiteva; Panasonic tudi ni od muh, moramo dopisati. Boscheva baterija poganja že več kot šestdeset vodilnih blagovnih znamk v kolesarskem svetu, Yamaha pa na leto naredi štiristo tisoč baterijskih sistemov. Prvi trije v Evropi poganjajo 95 odstotkov koles. Večina naših trgovcev sodeluje le s temi proizvajalci, torej imajo najmanj reklamacij. Med kolesarji pa se vedno znova pojavlja vprašanje: kdo je boljši? Seveda smo preizkusili vse tri glavne igralce v tej igri. Kolesa so vozila enako težka kolesarja po isti poti. Rezultati so bili skoraj identični. Vse tri blagovne znamke so svoje izdelke izpopolnile do podrobnosti.

In če bi ocenjevali, bi si vsi zaslužili najvišjo oceno? Bosch naj bi bil odzivnejši, močnejši za najbolj ekstremne kolesarske podvige, Yamaha pa je varčnejša. Ekstremistom priporočajo Bosch, tistim, ki se raje vozijo po običajnih poteh, cestah, pa Yamaho. In Shimano? Zanj velja, da je nekaj vmes, da svojo »naj odliko« še išče, da je preverjeno vztrajen, varčen in najbolj gladko delujoč. Torej, kar koli od tega ima vaše kolo, vedite, da ima najboljšo serijsko izdelano baterijo.

***

Poiskali smo nekaj največjih prodajalcev, kakovostnih trgovcev z električnimi kolesi, in jih poprosili, naj nam razložijo svoje videnje, kje je električni svet koles in kam gre. Ob tem seveda predstavljamo tudi njihovo ponudbo.
 

 

2. del

3. del

4. del

5. del

 

';