Domači ski servis: Robniki – uničevalci snežne podlage ali naši zavezniki?

Fotografija: Ski servis Maro za Polet. Ljubljana,29.11.2013
Odpri galerijo
Ski servis Maro za Polet. Ljubljana,29.11.2013

V prvem delu ste uspešno zmontirali vezi, nato ste uspešno uničili taščino Rowento in partneričine samostoječke s smučarskim voskom. Smuči so pripravljene na sneg! Ali pa tudi ne. Pred prvim stikom s snežno podlago preverite stanje tistih drobnih železnih pritiklin od drsni ploskvi smuči – robnikom.

Prvi nasvet:

Po  vsakem zaključenem dnevu na belih strminah robnike in drsno ploskev obrišite s suho krpo. To storite prej, ko jih hermetično zaprete v smučarske vreče in strešne kovčke. Iz lastnih izkušenj vem, kako zgleda, ko vsi utrujeni popadamo ven iz kovinske kočije na domačem dvorišču. Večinoma se avto zaklene, smuči pa ostanejo same na strehi ali prtljažniku avtomobila. In ker tisto kar ne vidimo, ne boli se kaj lahko zgodi, da smuči do naslednje smuke ostanejo zaprte na strehi ali prtljažniku avtomobila. In takrat se zgodi. Robnike napade rja in z njo nas posledično panika. Rja na robnikih seveda ni dobra, ni pa tudi terminalna oblika »bolezni«, ki je produkt naše lenobe. Ampak, za božjo voljo, ne storite usodne napake. NE uporabite sprejev za odstranjevanje rje ali kakih WD-jev. S tem boste dodobra zapackali in lahko tudi uničili drsno ploskev, robniki pa bodo postali spet rjavi. Gospod Sizif je spet udaril! Smuči po smuki (doma) prinesite v suh prostor, smuči postavite eno ob drugo ter temeljito posušite naše kovinske zaveznike na belih strminah – robnike. Rje bo dosti manj, pa še manj intenzivno bo opravljala svoje delo.

Robniki ne primejo več! Kaj pa zdaj?

Moj prvi nasvet bo malo skregan z logiko pisanja teh člankov, ampak svetujem vam, da vsaj enkrat na leto (po možnosti na začetku sezone), v vaši bližini poiščete servis, opremljen s strojem za obdelavo robnikov s keramičnimi diski. Robniki se tako zgladijo, spolirajo ter tisti trdi, zakaljeni del robnika zgine skupaj z morebitnimi delčki rje. Tako bo robnik spet kot nov. Pozabite pravljice, da vam bo stroj iz skorajda novih smuči »pobral« pol robnika. Ti časi so že zdavnaj mimo! Celo serviserji v svetovnem pokalu uporabljajo take iste, vendar prenosne strojčke za keramično obdelavo robnikov. Če imate še kaj rezerve za božične nakupe si jo lahko omislite. Njihove cene se začnejo tam pri prijetno osvežujočih 1800€ pa naprej…. Ampak mi bi si radi robnike uredili doma. Torej, kaj potrebujemo? Za začetek vpnemo smuči v isto delovno površino kot pri mazanju, s tem da vpnemo smučko tako, da je en robnik obrnjen proti stropu, drugi pa proti mizi, kjer je smučka vpeta. Zdaj pa pozor! Dostikrat sem videl genije, ki so robnike brusili s kotno brusilko, tračno brusilko in še ne vem s kakimi električnimi orodji. Le te pustite pri miru.

Robnike boste brusili ročno. Potrebujete: pilo (ne rašplo, ampak pilo za brušenje robnikov). Dobite jih v vseh športnih trgovinah po Sloveniji. Nasvet: ne jemljite pregrobih pil!, držalo (kotnik) za pile (večinoma so nastavljivi – nastavimo kot brušenja), po želji lahko kupimo tudi diamantno pilo za poliranje robnika, ter zares fin vodobrusni smirkov papir za končno poliranje robnika (oziroma poseben gumi-kamen).

Da vas ne bom preveč zmedel z navodili, bom zdaj nekaj korakov preskočil, ter se osredotočil na sam potek brušenja. Pilo vstavite v držalo – kotnik po navodilih proizvajalca. Nastavite kot brušenja (89 – 88 stopinj), ter z dolgimi, rahlimi potegi vodite pilo in vodilo od krivine (prednji del smuči), do repov smuči. Če boste vse počeli pravilno, boste kmalu opazil, da postaja površina robnika enakomerno gladka in sijoča. Ko  dosežete zaželjeni učinek, zadevo ponovite še na ostalih 3 kovinskih površinah. Če vas bo motila plastika na smučeh ob robnikih (»fenol« v servis žargonu), jo lahko s posebnim nožem odstranite. Stransko ste robnike obdelali, zdaj jih je potrebno nabrusiti tudi iz spodnje strani. Smuči vpnite kot pri mazanju tako, da bo ploskev gledala proti vam. Robniki morajo biti spodaj odbrušeni po kotom cca. 0.5° zato, da robniki ne »zadevajo« pod pravim kotom v sneg. Taka smučka je nevodljiva, »cuka« in iz lastnih izkušenj vam povem, da je že izpeljava osnovnih elementov smučanja – skorajda nemogoča. Za brušenje spodnjega dela robnikov seveda potrebujete nastavek, lahko si pa pomagate z enim trikom. Na eno stran pile z gumico pričvrstite za dva risalna lista debela trakova papirja. Papir nato vodite po robniku, pila bo rahlo privzdignjena, nasprotni robnik pa se bo odbrusil tako, da vam bo omogočal vrtenje smučke okoli svoje osi. Tudi tu vodimo pilo od krivine proti repom. Postopek ponovite še 3x. Tako, robniki so nabrušeni, zdaj jih je pa potrebno še odbrusiti! Kaj za vraga se pa plete temu Videtu po glavi? Prej brusit, zdaj pa….  Stvar je enostavna. Nove smuči grabijo (zaradi konstrukcijskih značilnosti)od začetka do konca smuči. Zato je potrebno prvih 10 -15 cm. in zadnjih 10 cm. odbrusiti. To boste najlažje storili tako, da pilo ovijete v smirkov papir (fin, vodobrusni, granulacije 1200 bo ok)ter z nekaj potegi odsranite spodnji del robnika. Če pri nakupu novih smuči pozorno pogledate robnik, boste opazili, da so na krivinah in repih robniki drugače obdelani!. To je to!

Ni napaka v strojih, temveč je to tehnološko premišljen in dovršen način finalizacije obdelave kovinskih prijateljev. Na koncu še s koščkom gume ali gumi kamnom odstranimo »iglo«. Robnik mora biti gladek. In če je robnik pravilno pripravljen, se nanj ne smemo urezati, če s prstom potegnemo po njemu.

Tako,smuči so pripravljene na sezono!  Zdaj je pa na vas, da jih dostavite do prve snežne zaplate in uživate v sadovih svojega dela...in, vsaj upam da, prihranjenega denarja. 

Več iz te teme:

Komentarji: