Spletna mesta Dela d.o.o., (slovenskenovice.si, delo.si, deloindom.si, polet.si, ddom.si, pogledi.si, micna.si) uporabljajo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve in funkcionalnosti, ki jih brez piškotkov ne bi mogli nuditi. Ali soglašate z namestitvijo piškotkov na omenjenih straneh? V redu Omejujem piškotke Želim več informacij

Astma in šport - vadba pozimi

Že zadnjič smo zapisali, da si astma in vadba  nista sovražni – prav obratno je! Tako piše Alexandra Kronenberg, specialistka internistične in športne medicine iz Berna, v zapisu Fit for Life (Datasport), po zapisu katere smo se lotili tega članka.

Tokrat opisujemo dva tipa astme (in »variacije na temo...«) in o tem, da je telesna vadba del zdravljenja astme.

Dva tipa astme

Razlikujemo med alergijsko in nealergijsko astmo, čeprav obstajajo tudi tako imenovane hibridne oblike. Alergijsko astmo povzročijo alergeni kot so cvetni prah, pršice, insekticidi in živalske dlake. Nealergijska astma je posledica okužbe gornjih in spodnjih dihal, lahko pa je tudi posledica preobčutljivosti na zdravila ali kemikalije. Astma, ki je posledica mraza zunaj, je posebna vrsta astme, označujejo jo kot kronično vnetje bronhijev, katerega povzroči intenzivna vadba v mrazu. Navadno se simptomi take astme pojavijo 5 do 10 minut po začetku vadbe. Kažejo se kot suh kašelj ali zadihanost, seveda se močno zmanjšajo telesne sposobnosti. Simptomi med vadbo počasi izzvenijo, najpogosteje pa se sicer pojavijo v suhem in mrzlem vremenu.

Največkrat so taki astmi podvrženi športniki, ki se ukvarjajo z zimskimi športi.

Telesna vadba kot del zdravljenja

Astma in šport nista nasprotnika – samo že napisali, da je ravno narobe. Za vsakogar z astmo je telesna vadba zelo pomembna in bi morala biti del zdravljenja. Ohranjanje kondicije povečuje energetske rezerve, in, kar je pomembno, izboljšuje delovanje in sposobnost pljuč, vadba tudi krepi moč dihalnih mišic. Poleg fizičnega napredka vadba povečuje tudi samozavedanje in samozavest, tako da astmatik tako lahko zmanjša strah pred naslednjim astmatičnim napadom; tak strah je pri astmatikih kar pogost. 

Kdor je kdaj imel astmatični napad, ta ve, kako neprijeten je. In kako umeven je strah pred naslednjim ne napadom, pač pa že poslabšanjem dihanja.

Z redno vadbo lahko bolje nadziramo stres na splošno, pa tudi  zmanjšamo utrujenost.

Načeloma je priporočljiva kakršnakoli zvrst vadbe - najbolje je najti vadbo, ki ves čas poteka z enako intenzivnostjo, ali pa najti vodni šport, ki ne povzroči izsušitve dihalnih poti. Za astmatike so na splošno primernejša topla in vlažna podnebja, veliko bolj kot mraz in suh zrak, zato so s telesno vadbo pogojeni pojavi astme pogostejši v mrzlih mesecih leta in zgodaj pomladi kot posledica cvetnega prahu. V primeru akutnega astmatičnega napada se je seveda telesni vadbi potrebno izogibati. Zelo pomembno je, da astmatiki v času, ko je ozračje zelo onesnaženo (ozon, smog) ali ko je hladneje kot minus osem pod lediščem, omejijo količino vade na prostem.

Naslednjič bomo pisali o tem, kako z vadbo preprečiti astmo.

';