Spretna na kolesu

Fotografija: ni podpisa
Odpri galerijo
ni podpisa

ni podpisa
ni podpisa

Obvladovanje vašega dvokolesnika, ko zapeljete čez luknjo na cestišču, ko pri vožnji v skupini kolesar pred vami nenadoma zavre ali ko se morate med prometom izogniti oviri na cestišču, je poleg upoštevanja cestnoprometnih predpisov ključnega pomena za zagotavljanje varne vožnje. Bolj ko boste imele kolo »pod kontrolo«, bolj varno in samozavestno se boste počutile. S tem boste izgubile tudi strah, ki dostikrat pripomore h kakšnemu nepotrebnemu padcu.

Gotovo je res, da občutek za kolo pridobite s časom in kilometri, res je pa tudi, da lahko ta proces malce pospešite z ustreznimi vajami na kolesu. Danes bom dodala, da ste vestne kolesarke, ki upoštevate cestnoprometne predpise in ne izzivate po nepotrebnem drugih, »močnejših« udeležencev v prometu, in se osredotočila na hitri tečaj spretnostne vožnje. Vaje, ki jih bom predstavila, so primerne tako za kolesarke začetnice kot tudi za tiste že utečene, saj je dobro, da spretnost in reflekse vsakega toliko časa obnovimo in dopolnimo.

Glavno pravilo obvladovanja kolesa, ki ga intuitivno osvojite s časom in kilometri, je, da kolo nadzorujete s telesom in ne z rokami in krmilom, kot narobe sklepa večina začetnic. Seveda kolo držite in upravljate z rokami, vaša teža in nagib telesa pa sta tisto, kar vas bo popeljalo skozi ovinek in vas obdržalo v sedlu v kritičnih okoliščinah. Z naslednjimi vajami boste prisilile svoje telo, da bo sodelovalo med vožnjo tudi takrat, ko tega ne pričakujete.

Počasna vožnja

Pri tej vaji prevozite razdaljo med dvema točkama čim počasneje, tako počasi, da se komaj premikate, in pri tem obdržite ravno linijo, brez »cikcakanja«. Začetnice lahko poskušate vajo narediti na položnem klancu (1–2 %) in potem počasi napredujete na ravnino in do položnega spusta. Če boste vajo izvedle res počasi, boste pri ohranjanju ravne črte in stabilnosti občutile pomembno vlogo svojega telesa na kolesu.

Dotik pete

Pri tej vaji se morate med vožnjo dotakniti pete. Ker je ta vaja precej zahtevna, lahko začnete z dotikom meč in se potem, ko boste obvladale meča, počasi pomikate proti dotiku gležnja in nato pete. Kako se spopasti z vajo? Začnite pedalirati in se nagnite na levo stran ter z levo roko zagrabite peto in jo držite med nadaljnjim potiskanjem pedalov. Vajo ponovite z desno peto. Pri tej vaji se boste naučile ohranjati težišče v stabilnem položaju. To pomeni, da boste nagib telesa kompenzirale z nagibom kolesa v nasprotno smer. Če se boste torej nagnile proti levi peti, boste kolo intuitivno nagnile na desno stran. Kolo in telo bosta lahko precej nagnjena, zato pazite, da se boste vaje res lotili postopno, da se ne boste prevrnili že samo ob pogledu na peto.

Pobiranje bidona s tal

Ta vaja je podobna prejšnji, le da tukaj poberete s tal bidon in ga nato postavite nazaj na tla. Začnete lahko z večjo plastenko, 1.5 litra, ki naj bo zaradi stabilnosti vsaj do polovice napolnjena z vodo. Ko zapeljete mimo plastenke, jo poberete in čez nekaj metrov postavite nazaj ter seveda pazite, da se ne prevrne – to je najbolj zahteven del te vaje.

Slalom

Na vrsti je trening zavojev. Kolesarski »slalom« je podoben smučarskemu, le da bomo kolesarke slalomirale po ravnini. V ravno črto postavite šest stožcev, če jih nimate, so kamni ali plastenke prav dober nadomestek. Ti naj bodo na začetku med seboj oddaljeni 2–2,5 metra, pozneje pa postopno razdaljo zmanjšajte na približno dolžino kolesa. Pri tej vaji se osredotočite na to, da med vijuganjem ves čas gledate naprej in ne v ovire, kolesu pa dovolite, da jih varno obvozi.

Pri naslednjem koraku postavite vsak drugi stožec/kamen/plastenko iz linije za približno meter in ponovite vajo vijuganja. Zavoji bodo širši, pri tem pa boste morale kolo malo bolj nagniti. Še vedno pa bodite pozorne, da boste osredotočeno gledale naprej in ne v ovire.

Osmica

Osmica je najboljši trening stabilnosti na kolesu med zavijanjem, kjer igra ključno vlogo prenos teže telesa. Pri tej vaji se osredotočite na opisovanje osmice na čim manjši površini. Najlaže boste to vadile na praznem parkirišču in osmico opisovale kar znotraj enega od označenih parkirnih mest. Več prostora ne potrebujete. Začnite počasi, da se privadite, potem pa pospešujte. Hitrost prilagodite tako, da boste izpisale osmico gladko, ne da bi stopile na tla in zapeljale čez meje parkirnega prostora. Pri tej vaji vam bodo prav prišle izkušnje, ki ste jih pridobile z vajo dotik pete ter kompenzacija nagiba telesa in kolesa. V grobem pa se držite pravila, da če zapeljete v desni zavoj, mora biti vaša teža na levem pedalu in obratno pri zavoju v levo.

Skoki čez ovire

Za konec pa še ena poskočna vaja, ki vas bo naučila preskakovanja raznih ovir na cestišču, lukenj, ležečih policajev itd. Naj poudarim, da se te vaje zaradi zahtevnosti lotite šele, ko boste obvladale prejšnje. Vaja torej nikakor ni primerna za začetnice. Je pa gotovo najbolj pobalinsko zabavna.

Najprej se morate naučiti prenašati težo s prednjega na zadnje kolo. Na cestišče si postavite nizko oviro, za začetek visoko 2 ali 3 centimetre. Počasi zapeljite proti oviri, imetje kolo pod nadzorom, ko se ovire skoraj dotaknete s sprednjim kolesom, se pomaknite po sedežu nazaj, da boste prenesle težo na zadnje kolo. Ko s sprednjim kolesom prevozite oviro, se hitro pomaknite po sedežu naprej, da prenesete težo na sprednje kolo in razbremenite zadnje kolo. Ko osvojite ta korak tudi pri višjih hitrostih, ste zrele za naslednjo stopnjo vaje.

Spet začnite počasi, da boste prenosu teže lahko dodale še blag dvig koles. Ko se s sprednjim kolesom skoraj dotaknete ovire, prenesite težo in iztegnite roke, da omogočite sprednjemu kolesu, da se rahlo dvigne. Ko skoraj zadenete oviro z zadnjim kolesom, prenesite težo na sprednje kolo in rahlo potegnite s pedali kolo navzgor, da se tudi zadnje kolo rahlo dvigne. Vajo stopnjujte s povečevanjem hitrosti.

Na koncu vam ostane le še preskok ovire, torej dvig sprednjega in zad­njega kolesa hkrati. Uporabite nauk iz prejšnjega koraka, hkrati iztegnite roke, da dvignete sprednje kolo, in potegnite s pedali nogi navzgor, da dvignete zadnje kolo. Hitrost izvajanja vaje prilagodite tako, da ostanete stabilne na kolesu. Po pameti!

Vaje se vam verjetno na prvi pogled zdijo težke. In, ja, najbrž tudi nevarne. Toda če vam je že namenjeno, da padete, je bolje, da se naučite pasti med vadbo in pri nizki hitrosti, saj se boste pozneje v kakšnih resnejših okoliščinah na cesti zaradi pridobljenih izkušenj znale pravilno odzvati ter obvarovati sebe in kolo pred hujšimi poškodbami. Zato kar pogumno. Kadar vam po kolesarjenju ostane kakšna minuta časa, jo namenite vsaj kateri od opisanih vaj. Vsakič vam bo šlo laže, kavo pa si boste na koncu še bolj zaslužile.

Več iz te teme:

Komentarji: