Spletna mesta Dela d.o.o., (slovenskenovice.si, delo.si, deloindom.si, polet.si, ddom.si, pogledi.si, micna.si) uporabljajo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve in funkcionalnosti, ki jih brez piškotkov ne bi mogli nuditi. Ali soglašate z namestitvijo piškotkov na omenjenih straneh? V redu Omejujem piškotke Želim več informacij

Moč vizualizacije

Psihična pripravljenost je ključna ne le za vrhunske športnike, ampak tudi za vse rekreativce, ki se lotevajo takšnih in drugačnih gibalnih izzivov. Ne glede na to, kako pomembno vlogo ima fizična moč, trenerji in strokovnjaki vedo, da če um ni na pravem mestu, tudi telo ne bo učinkovito. Nekateri gredo celo tako daleč, da trdijo, da psihična priprava predstavlja kar 90 odstotkov končnega rezultata. Čeprav znanstveno težko izmerimo, kolikšen ta delež dejansko je, pa je zagotovo, da se boste kot ambiciozni rekreativec z močjo uma zagotovo srečali in če jo boste pravilno izkoristili, postali tudi uspešen rekreativec.

Eden najbolj poznanih, prakticiranih in preverjeno delujočih načinov psihične priprave je vizualizacija. Uporabljajo jo športniki najrazličnejših panog: smučarski asi pred štartom v mislih odpeljejo progo, plesalci gredo skozi koreografije, maratonci v glavi pretečejo traso in si predstavljajo svoj prihod v cilj … Vizualizacija je pravzaprav neka vrsta pozitivne psihologije, kjer svoj um pripravimo na preizkušnjo in jo mentalno že uspešno opravimo. Natančno si predstavljamo, kakšno je okolje, kjer se aktivnost dogaja, kakšen je občutek v mišicah, kam usmerjamo energijo … Skratka, zamišljamo si,kaj natanko se dogaja in kako se ob tem počutimo. S tem izboljšamo svojo koncentracijo, vzdržljivost in tehniko, povečamo energijo ter se zavarujemo pred poškodbami. Zdi se skoraj da smešno, ampak ne boste verjeli, kako avtomatsko se telo začne gibati že po nekaj treningih; s tem ko kdaj pa kdaj zavestno usmerjamo svoje gibe, jih lahko naredimo veliko bolj kakovostne in učinkovite. Izredno pomemben del vizualizacije je tudi to, da je naloga uspešno izvedena. Predstavljati si moramo, kako smo dosegli svoj cilj in ponotranjiti občutek, ko ga dosežemo. Z vizualizacijo se tako veča tudi samozavest in motivacija.

Nekaj nasvetov pri začetkih

Začeti z vizualizacijo ni vedno lahko. Nekateri jo osvojijo hitro, spet drugim dela preglavice, saj se jim zdi, da jih glava ne uboga ali pa se ne morejo dovolj osredotočiti zgolj na svoj um. Morda vam nekajkrat sploh ne bo uspelo, ampak ne obupajte. Treniranje uma je prav tako naporno kot treniranje telesa. Včasih pomaga že sam položaj telesa – glavno vodilo je sicer, da vam je med vizualizacijo udobno, da ste sproščeni (lahko sedite, ležite), a pri koordinacijsko zahtevnejših športih je za nekatere ljudi pomembno, da njihovo telo ni »zaklenjeno«, čeprav se fizično ne bomo premikali. Meni je kot plesalki na primer težje vizualizirati, če imam prekrižane noge. Nekako ne gre. Podobni triki se lahko zgodijo tudi pri vas.

Še ena pomembna stvar je, da najdete tišino. Sploh na začetku vas bodo vsi hrupi iz okolice lahko zelo motili, šele kasneje se boste naučili pogledati dovolj globoko vase, da vas iz tira ne bo vrgel vsak zunanji dražljaj, a tudi sicer je bolje, če vizualizacijo izvajate v miru.

Uporabite vsa čutila. Čeprav nas beseda vizualizacija spomni zgolj na vizualno podobo dogodka, pomaga vse od zvokov, vonjav do občutka v telesu. Zamislite si celoten scenarij dogajanja in imejte nadzor nad situacijo. Vi ste junak svoje zgodbe in vi jo boste uspešno dokončali.

Dokazano!

Številne študije so  dokazale, da mentalni trening izboljša dejanske motorične sposobnosti. Lanskega leta je ena od njih celo pokazala, da zgolj razmišljanje o telesni vadbi mišice lahko naredi močnejše in zmanjša mišično atrofijo. 11 minut na dan (petkrat na teden, štiri tedne) so udeleženci eksperimenta razmišljali o močni kontrakciji svojih mišic. Njihova moč je bila po koncu študije dvakrat večja od moči kontrolne skupine. Raziskovalci so s tem luč vrgli tudi na zanimivo idejo, kako vzdrževati mišice ob trenutni nemobilnosti (ali zaradi poškodbe ali pa na primer ob staranju).

Mohamed Ali, Michael Phelps, Tina Maze, Wayne Ronney  … Naštevanje imen profesionalnih športnikov, ki zaupajo vizualizaciji, da bi vas prepričali o njeni moči, je praktično nepotrebno. Zamislite si katerega koli od vaših najljubših športnih asov in zagotavljamo vam, da nedvomno uporablja katero od tehnik vizualizacije (na fotografiji Kobe Bryant).

Zakaj deluje

Ob rednem prakticiranju zamišljanja perfektno izvedene naloge natanko tako, kot ste želeli, se v vaših možganih ustvarijo vzorci, ki se jim naučimo slediti, kot sledimo vzorcem pri fizičnem treningu. Tudi mišice imajo svoj spomin. Če gib fizično težko pri vsaki ponovitvi opravimo odlično, se lahko naučimo to narediti vsaj v svojih mislih, s čimer ga bomo v tistem delčku sekunde, ko bo to potrebno (a bo pritisk toliko večji), bolj verjetno tudi dejansko izvedli dobro. Gre za neko vrsto stimulacije in kar je najboljše pri tem je, da jo lahko uporabljate v dneh, ko ste preutrujeni ali pa zaradi kakšnih drugih dejavnikov nimate možnosti fizičnega treninga. Redna vizualizacija vam bo zagotovo prinesla pozitivne rezultate ter poglobila vaš odnos do lastnega telesa in sposobnosti.
 

';