Spletna mesta Dela d.o.o., (slovenskenovice.si, delo.si, deloindom.si, polet.si, ddom.si, pogledi.si, micna.si) uporabljajo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve in funkcionalnosti, ki jih brez piškotkov ne bi mogli nuditi. Ali soglašate z namestitvijo piškotkov na omenjenih straneh? V redu Omejujem piškotke Želim več informacij

Z biciklom na dopust? Smeh vse naokoli ust!

Kolesarske počitnice se lahko spremenijo v pravi pekel, če se na pot odpravite z napačnim biciklom.

Stabilnost, robustnost in preprostost so najboljše besede, s katerimi lahko opišemo dobro potovalno kolo.

Ker pri nas tovrstno počitnikovanje še ni tako priljubljeno, kot bi lahko bilo, ponujamo nekaj pojasnil, kakšno naj bo dobro potovalno kolo. In dodamo, da je Slovenija za taka potovanja pravi raj. Petdeset kilometrov od Ljubljane ste v taki divjini, da se vam niti sanja ne, a tega ne boste nikoli vedeli, če se na tako pot niti ne podate.

Če se boste odpravili na potovanje s kolesom, ki ni primerno za pot, in ko boste na njem križarili, obteženi s prtljago, se za potovanje neprimerno kolo ne bo obnašalo, kot bi si želeli, ali pa bo celo počilo.

Torej za pot izberite kakovostno kolo: preprostost in robustnost sta, naj ponovimo, največji odliki dobrega potovalnega kolesa.

O čvrstosti in zanesljivosti

Ko se boste odpravili na kolesarske počitnice, si boste od vsega najbolj želeli, da bi se vam kolo ne kvarilo – če pa bi se že kaj zalomilo, bi moralo biti popravilo preprosto. Seveda lahko za potovanje za silo prilagodite svoje dirkalno ali gorsko kolo, toda ... to je zasilna rešitev za kratko potovanje, za dva dni ali konec tedna. Če se odločite za prave, daljše kolesarske popotniške počitnice, je najboljše imeti kolo, ki je namenjeno prav temu. Počasnemu križarjenju po skritih kotičkih narave in premišljanju na kolesu.

Ja, vemo. Življenje je drago, že preživeti je težko. A na srečo so potovalna kolesa med tistimi, ki so – in to je dobra novica – med cenejšimi.
Potovalno kolo mora biti čvrsto, z močnimi obročniki, deli, ki so zelo vzdržljivi. Tako kolo mora omogočati stabilno vožnjo in udobno sedenje. In poganjanje po vseh naklonih, za kar je seveda nujno, da imate na zalogi široko paleto prestavnih razmerij, saj vam bodo primerne prestave prišle zelo prav, ko se boste polno natovorjeni zapodili v kakšen zahtevnejši klanec na poti.

Pa ne govorim o Vršiču ali Velikem Kleku, tudi o manj usodnih klancih.

Najbolj izkušeni kolesarski popotniki največkrat izberejo kolesa, ki imajo jeklen okvir, saj je vožnja na takem kolesu udobna, kolo pa se ne poškoduje tako hitro, če pa se nam kaj pokvari, je tak okvir mogoče brez večjih težav popraviti. Samo dobrega varilca je treba najti, da vam »pošvasa«, kar se je morebiti polomilo. Za potovalna kolesa ne priporočamo, da so vzmetena, to preprosto ni potrebno, vzmetenje pomeni tudi možnost več, da se vam kaj pokvari.

Ne teža kolesa, teža tovora šteje

Če je pri cestnem kolesarjenju tako, da šteje vsak gram teže kolesa, to pri popotniških kolesih ni tako pomembno. Potovalno kolo je lahko dvakrat težje od dirkalca! Ko enkrat kolo polno otovoriš, teža kolesa ni več tako pomembna.
Če se odločite, da boste na poti spali v šotoru, boste na kolo navesili veliko prtljage. Torbe so lahko na zadnjem prtljažniku in ob njej, enako lahko storite na prednjem prtljažniku, ki je nameščen nad prvim kolesom. Če na sprednjih vilicah nimate posebnih pritrdišč za prtljažnik, je mogoče dobiti posebne nastavke, s katerimi lahko prtljažnik čvrsto namestite nad prvi obročnik. Pozorni bodite, kako boste na kolesu razporedili težo tovora. Če se vam to ne bo najbolje posrečilo, bo upravljanje kolesa naporno, morda celo nevarno. Načeloma velja, da morata biti dve tretjini teže tovora zadaj, tretjina pa spredaj.
Del prtljage lahko obesite tudi spredaj, na krmilo. V takšno torbico lahko spravite fotoaparat, telefon, dokumente in denarnico. Vendar mora biti teža na krmilu majhna, saj je s težko obremenjenim krmilom nevarno voziti, obračanje kolesa pa je tako močno oteženo.

Sedeti ali trpeti, to ni vprašanje

Če se odpravljate na dolgo popotovanje, je zelo pomembno, da izberete kakovosten kolesarski sedež. Prav sedež je morda najpomembnejši del potovalnega kolesa, saj vam ožuljena zadnjica lahko popolnoma pokvari dopust. Izbira sedeža je zelo osebna, ni splošnega pravila, komu bo kaj ustrezalo. Nekaj, kar je grozno za enega, je lahko odlično za drugega!

Preden se odločite za neki model, ga poskušajte preskusiti. Dobre kolesarske trgovine to omogočajo! Tiste, ki ne, niso dobre.

Sedeži retro oblike izdelovalca Brooks so vedno dobra izbira, saj se bo usnje prilagodilo obliki zadnjice. Zavedajte se, da bo prvih nekaj kilometrov na takem usnjenem sedežu zelo napornih, saj se mora usnje »zlomiti in se prilagoditi zadnjici«. Torej je modro, da začnete kolesariti na novem sedežu precej prej kot greste na potovanje.

Na pot z navadnim kolesom?

Če se s kolesom ne odpravljate ravno okoli sveta, pač pa vas bolj mikajo krajša popotovanja po, denimo, Sloveniji, si za tako pot lahko prilagodite svoje običajno športno kolo. Za dirkalna cestna kolesa in gorska kolesa je mogoče dobiti prtljažnike, ki jih namestimo na sedežno oporo ali pa na zadnje vilice.
Prtljažniki, ki jih pričvrstite na sedežno oporo, ne smejo biti obteženi z več kot desetimi kilogrami! In še nekaj velja: nikoli ne obešajte takega prtljažnika na karbonsko sedežno oporo! Običajni prtljažniki, ki jih lahko na zadnji del kolesa namestite tako, da jih pričvrstite na za to že pripravljena mesta, so sposobni nositi več tovora.

Toda pozor: ne pozabite, da dirkalna kolesa niso namenjena prevažanju tovora: sile, ki se bodo na okvir prenašale z dodatnimi kilogrami obtežitve, lahko poškodujejo kolo. Če greste na pot z dirklanikom, potem na prtljažnik namestite čim manj teže. Ker so dirkalna kolesa že tako manj čvrsta in stabilna, bodo še toliko nemirnejša, če bodo otovorjena.

Je pa z nekaj tovora na prtljažniku na sedežni opori in z nekaj kilogrami v nahrbtniku, če se boste vozili predolgo, mogoče preživeti čudovit konec tedna – a le, če ste dobro fizično pripravljeni. Nahrbtnik pa za kolesarsko potovanje v resnici ni.

Gorska kolesa je lažje spremeniti v potovalna kot specialke, saj so že tako številnejša in čvrstejša. Okvirji in obročniki so sicer močnejši kot na specialkah, in večjo dodatno težo taka kolesa lažje prenašajo kot cestni dirkalniki. Če boste večinoma vozili po asfaltu in lepem makadamu, se vam splača zamenjati vaše terenske pnevnatike za bolj gladke, potovalne. Tako bo vožnja udobnejša in hitrejša, za poganjanje boste porabili manj energije.Je pa res, da so gorska kolesa, ko jih predelamo v potovalna, manj primerna za hitrejšo vožnjo, saj imajo največkrat 26-palčne obročnike, če imate že 29-palčne, bo potovanje precej udobnejše.

Torej, če združimo naše novo znanje: cestna dirkalna kolesa niso dovolj čvrsta in stabilna, da bi bila varna za daljša potovanja, gorska kolesa so navadno precej počasna. Primerno potovalno kolo je treba iskati nekje med obema skupinama.

Druge možnosti: Makadamkarji

V zadnjih letih se je pojavila nova skupina koles, pravzaprav nekakšen novi razred, ki predvsem v ZDA dobiva veliko privržencev. Po mnenju nekaterih je to kolesarjenje, ki bo na bicikle zvabilo ljudi, ki si ne želijo preveč sveta deliti z avtomobilisti. V tujini jih imenujejo adventure bikes, kolesa za avanture, o tem smo v Poletu že pisali. Gre za nekakšno mešanico oziroma križanca med cestnimi dirkalniki in ciklokros kolesi. Ta kolesa omogočajo zelo udobno vožnjo, na obročnika je mogoče namestiti debelejše pnevmatike, tako da se ti modeli počutijo doma tako na asfaltu kot na makadamu. S takim kolesom lahko prevozimo tudi tiste dele Slovenije, kjer je makadam doma, bele ceste, v Istri in Dalmaciji, pa tiste, ki jih imenujejo »beli put«. Številna kolesa iz tega razreda imajo na okvirju že pripravljene nastavke, na katere namestimo prtljažnik. Če želite potovati hitro, lahkotno in po vsakem terenu, potem je vredno pogledati tudi v ta razred. Nekateri modeli iz te skupine so Specialized Diverge, GT Grade in Trek 720. Vsi našteti modeli imajo diskaste zavore in aluminijaste ali celo karbonske okvire. Čeprav so ta kolesa namenjena tako imenovanemu »makadamkanju« (gravel cycling), se lahko z njimi odpravite na počitnice, vendar ne na pot okoli sveta.
No, kolesa za makadamkanje, tista cenejša, z možnostjo pritrditve prtljažnika, so kot izumljena za vse zaljubljence v kolesarjenje.

Z gladkimi pnevmatikami so kot specialke, z robustnejšimi so kot ciklokros kolesa, s potovalnimi pnevmatikami so taka kolesa kralji vseh naših potov, dolgih do tri dni – ali pa se z njimi preprosto vozimo vsak dan v službo in po opravkih.

';