Spletna mesta Dela d.o.o., (slovenskenovice.si, delo.si, deloindom.si, polet.si, ddom.si, pogledi.si, micna.si) uporabljajo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve in funkcionalnosti, ki jih brez piškotkov ne bi mogli nuditi. Ali soglašate z namestitvijo piškotkov na omenjenih straneh? V redu Omejujem piškotke Želim več informacij

Pri Poletu pravimo: Svet je lep, na elektriko in na dveh kolesih 5.del

K pogovoru smo povabili Dejana Poženela iz ljubljanske prodajalne koles A2U. Prodajalna, kjer imajo največjo izbiro električnih koles v Slovenji. Na dveh lokacijah, prva je v Šenčurju, druga na ljubljanskem Viču, je na voljo več kot sto električnih koles vseh vrst.

Kaj loči dobra električna kolesa od slabih, ali mogoče bolje, kaj loči dobra od še boljših?

Dobra električna kolesa so vsa tista kolesa, ki so bila pri proizvajalcih že v začetni fazi konstruirana kot električna. Torej ne gre za klasično kolo z dodatkom električnega motorja in baterije. Tisti prvi, znani proizvajalci so jih začeli razvijati že pred desetimi leti. Več kot 95 odstotkov vseh prodanih električnih koles je trenutno na pogonskih sklopih štirih proizvajalcev: Bosch, Yamaha, Shimano in Brose. Vsa ta imajo sredinsko nameščen pogon, torej je elektromotor v predelu gonilke.

Bistvo dobrega kolesa je, da je konstrukcijsko zasnovano kot električno kolo in da so temu prilagojeni vsi vitalni deli: obročniki, plašči, zavore, vzmetenje, veriga ...

Katerih električnih koles se največ proda? Mestnih?

Pri tem odgovoru bomo verjetno presenetili večino bralcev. Še vedno velja v Sloveniji stereotip, da električna kolesa kupujejo starejši, »onemogli« ljudje in lenuhi. Ne! Največ se proda gorskih 29-colskih električnih koles za aktivne rekreativce, popotnike in užitkarje na kolesu. Pri nas v A2U prodamo več kot 80 odstotkov gorskih električnih koles.

Ciljna publika?

Za izumitelja sodobnih električnih koles velja Suzanne Puello, ki je bila na čelu nemškega proizvajalca Winora Haibike pred več kot 10 leti imela jasno vizijo, kdo bodo njihovi uporabniki. Vsi, ki se ukvarjamo s kolesarstvom, smo imeli napačno predstavo o tem. Nam je bilo samoumevno, da vsi radi kolesarimo, da vsi uživamo na kolesu, da se vsi zabavamo na njem, se radi potimo in mučimo. Ne, samo tretjina populacije ljudi z užitkom seže po njem, preostalih 70 odstotkov ne vidi v tem nobenega užitka, zadoščenja.

S prihodom elektrike se je to spremenilo! Kar 70 odstotkov ljudi z veseljem seže po kolesu. V službo se peljemo 20 kilometrov, ne da bi se znojili. Ni več problem 40 kilometrov dolga tura, ki ima na svojem odseku tudi dva malo bolj strma klanca. Babica gre z veseljem v kar 15 kilometrov oddaljeno trgovino. Kar naenkrat so na voljo nove izletniške točke, ki so na vrhovih bližnjih gričev. Tudi adrenalinski športniki imajo nov rekvizit za zabavo.

Imate mogoče podatek, koliko ste prodali v Sloveniji oziroma koliko je bilo lani pri nas prodanih vseh e-koles?

Imamo podatek za A2U. Lani smo jih prodali 800. V Sloveniji je bilo prodanih okoli 3000 »resnih« električnih koles. Ko rečem resnih, to pomeni električno kolo z dosegom prek 70 kilometrov z enkratnim polnjenjem.

Vsi govorijo o razlikah med baterijami, kaj moramo vedeti o njih?

Pri baterijah je povsem enako kot pri elektromotorjih. Več kot 95 odstotkov prodanih električnih koles ima baterijo Bosch, Yamaha, Shimano. Pomembna je še zmogljivost baterije, to je v bistvu velikost rezervoarja s shranjeno energijo. Na trgu prevladujeta bateriji s kapaciteto 400 in 500 Wh. Na kolesu je to najdražja komponenta (600–800 evrov), dražja od motorja.

Kolikšna je življenjska doba ene baterije, če se vozimo vsak dan v službo z mestnim e-kolesom?

Na življenjsko dobo najbolj vpliva primerna hramba baterije, ki naj bi zdržala 500–600 polnih stoodstotnih ciklov polnjenja. Shranjevati jo moramo v suhem prostoru, kjer je temperatura višja od pet stopinj. Baterija naj bo med dolgotrajnim shranjevanjem (zimovanje) polna 50–70-odstotno.

Kakšen je vaš pogled na otroška e-kolesa?

Otroku zelo težko razložiš, da je kolesarjenje, dolgo 50 kilometrov, užitek. Otroku se mora nekaj dogajati. Električno kolo je primerno za starejše od devet let, to so 24-colska kolesa. Z električnim kolesom se jim dogaja, tu je adrenalin in vsi griči postanejo dostopni. Krvavec postane zanimiv, oče opravi odličen trening, otrok ga spremlja in pri tem uživa.

Kako nagovarjate kupce? Kje vi vidite prednost e-kolesa in kje mogoče slabost? Je to cena, teža, transport

Kupca z besedami ne moreš nagovoriti za nakup električnega kolesa. Kolo mu porineš pod noge in ga pošlješ na preizkus. V eni minuti dojame poanto in se opraviči za vse izražene pomisleke in napačne predstave.

Slišali smo, da je dosti nesreč z e-kolesi, kaj vi menite o tem?

Nesreče so se in se bodo dogajale. Adrenalinski uporabniki električnih koles se bodo prilagodili njihovi uporabi po svojih sposobnostih. Planinci in pohodniki bodo v svoje okolje dobili »vsiljivce«, torej kolesarje. Nujno bo treba prilagoditi infrastrukturo, da bo sobivanje vseh narave željnih navdušencev mogoče in nemoteče za vse.

Večjo težavo bo električno kolo prineslo v urbana središča, v večja mesta. Hitrosti na električnem kolesu so več kot enkrat višje kot na navadnem in naša mesta nimajo prilagojene infrastrukture. Tu mislim na sodobne kolesarske steze, ki jih po evropskih mestih že videvamo.

Kako je z omejitvijo hitrosti? Slišali smo tudi, da nekatera e-kolesa drvijo hitreje, kot bi smela, saj blokade baterij odstranijo.

Sem prodajalec in navdušen uporabnik električnih koles. Vsa imajo po zakonu vgrajeno blokado asistence, ki se pri 25 km/h izključi. Od tod gre kolo zgolj na lasten, kolesarjev pogon. Ta blokada je zakon, je nuja in edino pravilno je tako! Ko dojameš poanto električnega kolesa in kolesarjenja s tem rekvizitom, ti je ta blokada še en dokaz več, da je narejena z namenom. Prosim, ne vgrajujte »deblokad«, življenje je prekratko, da bi ga hitro živeli.

Kateri je največji plus električnega kolesa?

Ko dojameš psihološki vidik uporabe, ti je vse jasno. Zaradi uporabnosti in zanimivosti se bo na kolo spravilo več kot pol populacije v razvitih državah. Z uporabo električnega kolesa se ti odpirajo nova obzorja na izletniški, popotniški, športni in adrenalinski ravni.

Nov trend med električnimi kolesi so SUV-kolesa

Podobno kot v avtomobilskem svetu smo zdaj tudi kolesarji dobili še en segment, novo različico koles; SUV-kolesa (Sport Utility Vehicle). Gre za električna kolesa, ki imajo še večji poudarek na varnosti in udobju. Varnosti zato, ker imajo še širše gume, kot jih poznamo na običajnih gorskih kolesih, še močnejše zavore, še čvrstejše obročnike, udobnejša sedala, vilice ter seveda okvir kolesa. S SUV-i je laže zavirati, še bolje se držijo ceste, laže premagujejo ovire ipd. Trend električnih koles ne gre v lahkost celotnega kolesa, kot so nekateri pričakovali, ampak varnosti, »motoriziranosti«.

Predstavljamo vam dva modela iz razreda SUV

 

Lapierre Overvolt 600+ w

Overvolt Explorer spada med SUV-e, ima vrhunski aluminijasti okvir, zelo široke pnevmatike zagotavljajo varnost, udobje in oprijem, ne glede na razmere vožnje. Kolo je opremljeno s sprednjim in zadnjim blatnikom. Vilice SR Suntour zelo dobro absorbirajo neravnine na cesti. Overvolt je opremljen z motorjem Preformance Line CX in baterijo 500 Wh. Ponuja vam pet načinov pomoči (Turbo, Sport, Tour, Eco, Off), ki vam omogočajo, da pridete do najstrmejših klancev.

Okvir: Aluminijast, ženska geomterija

Vilice: SR Suntour NEX EX-25 75 mm hoda

Gonilka: Lappiere EC33-F13 170 mm 17T

Zadnji menjalnik: Shimano Deore 9 prestav

Zavore: Shimano MT201 - SHIMANO SMRT56 180 mm / 160 mm

Prestavne ročice: Shimano Altus SL-M2000 9s

Sedež: Selle Royal Women Lady Gel

Obroči: Formula DC20 LW, disk 21c 32H

Zadnji verižnik: Shimano HG200 9s 11-36T

Plašči: Continental Double Fighter III 50-584

Motor: Bosch Performance Line 500 Wh Purion display

Velikost koles: 27.5˝

Teža: 25,3 kg

 

 

 

 

Lappiere X-Duro Adventr 5.0

Najboljši predstavnik SUV-električnih koles. Ima vse potrebno, da bo vaša vožnja najprej varna, potem udobna, zabavna in dolgotrajna. Ima 27,5-colske gume, odlične vilice, prav tako zanesljiva in učinkovita motor in baterijo.

Okvir: Aluminijast, ženska geomterija

Vilice: SR Suntour NEX EX-25 75 mm hoda

Gonilka: Lappiere EC33-F13 170 mm 17T

Zadnji menjalnik: Shimano Deore 9 prestav

Zavore: Shimano MT201 - SHIMANO SMRT56 180 mm / 160 mm

Prestavne ročice: Shimano Altus SL-M2000 9s

Sedež: Selle Royal Women Lady Gel

Obroči: Formula DC20 LW, disc 21c 32H

Zadnji verižnik: Shimano HG200 9s 11-36T

Plašči: Continental Double Fighter III 50-584

Motor: Bosch Performance Line 500 Wh Purion display

Velikost koles: 27.5˝

Teža: 25,3 kg

 

Haibike Sduro Hardnine 3.0

Serija Sduro Hardnine je vsestransko električno kolo, ki vas bo navdušilo na vseh terenih. Ima aluminijast okvir in vilice z vzmetjo 100 mm in pogonsko enoto Yamaha PW-SE in baterijo 500 Wh.

Okvir: aluminij 6061, HD Interface, quick-release 5 x 135 mm, disc brake Post Mount

Pogonska enota: Yamaha PW-SE System, 250W, 25 km/h

Baterija: Yamaha Lithium Ion, 500 Wh

Vilice: SR Suntour XCR Air LO-R Lockout, air, Travel: 100 mm, steel steerer tube 1 1/8«, quick release

Zadnji menjalnik: Shimano Deore M6000, 20 speed

Prestavni ročici: Shimano Deore M6000, rapidfire

Zadnji verižnik: Shimano HG500, 11-36 teeth

Verižnika gonilke: 32-44, aluminium

Sprednja zavora: Tektro M275, 180 mm, 2-Kolben Scheibenbremse

Zadnja zavora: Tektro M275, 180 mm, 2-Kolben Scheibenbremse

Plašča: Schwalbe Smart Sam, 57-622

Obroči: Rodi Black Rock 21, with eylets, hollow rim, aluminium

Sedež: Haibike Components TheSaddle

Velikost koles: 29«

Teža: 21,9 kg

 

 

Haibike Sduro Hardnine 5.0

Električno gorsko kolo, ki ponuja največje užitke gorskega kolesarstva. Njegova vsestranskost ne pozna meja. Odlično kolo za zelo sprejemljivo ceno, ki vas bo vedno znova vabilo v naravo.

Okvir: aluminiuj 6061, hydroformed, thru-axle M12 (1.75) x 148 mm, disc brake Post Mount

Motor: Yamaha PW-SE System, 250 W, 70 Nm, 25 km/h

Baterija: Yamaha InTube, 500 Wh

Vilice: SR Suntour XCR34 Air LO-R Boost Lockout, air, Travel: 100 mm

Prestavni sistem: Sram NX, 11 speed

Zadnji verižnik: Sram PG1130, 11-42 zob

Prednji verižnik: 38, steel

Prednja zavora: Tektro Orion M745, 180 mm, 4-piston disc brake

Zadnja zavora: Tektro Orion M745, 180 mm, 4-piston disc brake

Plašči: Schwalbe Smart Sam, 65-622, 29«

Obroč: Rodi Tryp 35, with eylets, hollow rim, aluminium

Sedež: Haibike Components TheSaddle

Velikost obročev: 29«

Teža: 24,2 kg

 

Haibike Xduro AllMtn 3.0 i 500W

Vsi modeli AllMtn so najboljši v vseh vrstah. Z različnimi pnevmatikami, velikostjo koles in možnostmi vožnje v kombinaciji z agresivno geometrijo so narejeni za plezanje po najzahtevnejših poteh, za pretok navzdol po eni progi in obvladovanje spustov. Vse to je E-MTB.

Okvir: aluminij 6061

Pogon: Bosch Performance CX, 250 W, 75 Nm, 25 km/h

Baterija: Bosch PowerTube, 500 Wh

Vilice: RockShox Yari RC Lockout, air, Travel: 160 mm

Amortizer: RockShox Deluxe RT, air

Zadnji menjalnik: Sram NX, 11 speed

Prestavni ročici: Sram NX, trigger switch

Zadnji verižnik: Sram PG1130, 11-42 zob

Verižnik: Haibike

Zavore: TRP G-Spec Trail

Sprednja zavora: TRP G-Spec Trail

Zadnja zavora: TRP G-Spec Trail

Prednji plašč: Maxxis Minion DHF

Zadnji plašč: Maxxis Minion DHR II

Obroči: Rodi Tryp 35

Sedež: Haibike Components TheSaddle X

Velikost obročev: 27.5«

Teža: 23 kg
 

';