Spletna mesta Dela d.o.o., (slovenskenovice.si, delo.si, deloindom.si, polet.si, ddom.si, pogledi.si, micna.si) uporabljajo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve in funkcionalnosti, ki jih brez piškotkov ne bi mogli nuditi. Ali soglašate z namestitvijo piškotkov na omenjenih straneh? V redu Omejujem piškotke Želim več informacij

Komur so čevlji prav, je srečen

Lahko da imate najboljše kolo na svetu, toda če ga ne boste pogajanjali s parom dobrih kolesarskih čevljev po vaši meri, ne boste imeli veliko od vožnje. Pomembnost dobrih in nogi prilegajočih se kolesarskih čevljev za dobro kolesarjenje je neverjetno podcenjena!

Prigoda, anekdota, malo za šalo, a bolj za res. Lansko jesen sem kupil nove kolesarske čevlje. To se mi ne dogaja pogosto, saj dobri kolesarski čevlji zdržijo več let, in ko se odločiš, da si boš kupil nove, so na trgu že novi modeli in tako ne veš, kateri bo pravi zate. Vedel sem, katero znamko in model sem hotel, toda da sem našel pravi par zase, mi je vzelo kar nekaj ur.

Odločal sem se med tem, ali naj vzamem isto velikost, kot je bila velikost mojih starih čevljev, ali naj vzamem pol številke večje čevlje. In zgolj zaradi razlike nekaj milimetrov se več ur nisem mogel odločiti, katere vzeti! Pomeril sem večji par, potem manjšega, in spet večjega, pa manjšega ... Minilo je prve pol ure, nato še pol ure. Slednjič sem se odločil za večji par. Naslednje jutro sem jih spet pomeril in jih odnesel nazaj – in vzel manjši par. Danes ne bi mogel biti srečnejši. Našel sem popoln par, popolno se prilega nogi. Vendar mi je iskanje te sreče vzelo precej časa.

Opisana prigoda kaže, da je najti pravi par kolesarskih čevljev veliko teže, kot bi si mislili. Ponavadi pri izbiri tako ali tako najprej pogledamo, kateri model nam je všeč. Kar pa je, jasno, popolnoma nepomembno. Ko goniš kolo, svoje čevlje le redko vidiš, ni res?

Izbiranje pravih kolesarskih čevljev poteka v treh korakih. Najprej se moramo odločiti, s kakšno vrsto kolesarjenja se bomo ukvarjali. Nato izberemo čevlje, ki so nam prav in se v njih dobro počutimo. In šele potem se odločimo za lepo barvo, saj – ja, drži – ne bom zanikal, da je nekaj tudi na tem, da smo na kolesu videti veličastni.

Sidi Wire: 349 eur

Vrste kolesarskih čevljev

Poznamo tri vrste kolesarskih čevljev: čevlje, s katerimi enostavno hodimo, čevlje za potovalno kolesarjenje in čevlje za tekmovanja.

Čevlji, v katerih lahko kolesarimo in hodimo, so t. i. mtb-čevlji, čevlji za gorsko kolesarjenje. Največkrat se prilegajo SPD-pedalom; SPD je način vpenjanja čevlja v pedal. Za te čevlje se odločite, če boste potovalno kolesarili ali če velikokrat stopite s kolesa. Kolesarjenje in pešačenje sta dve popolnoma različni stvari, predvsem za stopalo – in posledica je, da lahko hodimo le v nekaterih kolesarskih čevljih. Zato taki čevlji niso idealni ne za kolesarjenje ne za hojo, so pa najboljši, če počnemo oboje.

Čevlji za potovalno kolesarjenje morajo biti udobni, imeti morajo trden podplat, ki se ne upogne kar tako. Nikakor ni potrebno, da je podplat super trd, kot je to v navadi pri zelo dragih kolesarskih čevljih za cestno kolesarjenje. Udobje je pri potovalnem kolesarjenju na prvem mestu, zato je podplat lahko nekoliko mehkejši in upogljiv, tudi zgornji del čevlja mora biti iz dovolj prepogljivega, voljnega materiala. Čevlje za potovalno kolesarjenje in za kolesarjenje na dolgih razdaljah ponavadi najdemo na sredini cenovne lestvice.

Pri tekmovalnih čevljih je vse pod­rejeno uspešnemu nastopu. Čevlji so povezava med nogami in kolesom, in ta povezava mora zagotavljati, da ob tem ne izgubljate energije, moči. Seveda morajo biti tudi taki čevlji dovolj udobni, toda morajo biti oprijeti po nogi in zelo trdni. Tekmovalni čevlji imajo zelo tanek in zelo trd podplat, saj tanjši in trši kot je podplat, boljši je prenos energije na pedala.

Razlika med ugodnim nakupom in dragimi čevlji se skriva v podplatu. Cenovno ugodni čevlji imajo podplat iz plastike, najlona, v katerega je včasih primešan karbon, ogljikova vlakna. Dražji čevlji imajo ves podplat iz karbona. Zaradi karbonskega podplata je čevelj lažji in trdnejši. Bolj tog, bi lahko zapisali. Karbonski podplati so tudi tanjši in zato je prenos energije boljši.

Gaerne motion: 179,90 eur

Kdaj se odločiti za nakup čevlja s karbonskim podplatom in kdaj za nakup čevlja z mehkejšim in težjim plastičnim? Glede na lastnosti je karbonski podplat boljši. Tudi rok trajanja takega poplata je daljši, take čevlje imamo lahko dlje časa. Torej se poraja vprašanje: ali je čevelj s plastičnim podplatom veliko slabši? Nikakor! Samo zelo izkušen kolesar bo zaznal razliko med obema podlatoma oziroma materialoma. Če veliko kolesarite in ste močni v nogah, potem bo čevelj s karbonskim podplatom pravi za vas. Tisti, ki ne kolesarite zelo veliko in ste povprečne moči, pa razlike med podplatoma sploh ne boste opazili.

Drugi zorni kot

Pravzaprav je odločitev o tem, kakšen čevelj kupiti, predvsem odgovor na to, koliko denarja nameravate porabiti. Oziroma bolje, koliko ga imate na voljo ... Je nekaj lažji čevelj, nekoliko izboljšan, zares vreden veliko višje cene?

Kot smo zapisali, najpomembneje je, da se vam čevelj dobro prilega. Dobro prileganje bo preprečilo bolečine in poškodbe in prenos moči na pedale bo boljši, učinkovitejši.

Ko kupujemo kolesarske čevlje, je na to obutev treba gledati drugače, kot če kupujemo obuvalo za vsak dan. Kolesarski čevlji se namreč od navadnih zelo razlikujejo. In zaradi tega se tudi nogi povsem drugače prilegajo od »civilnih«. Če kupujemo obutev za hojo, si navadno želimo, da imamo okoli prstov nekaj zraka. Recimo, centimeter rezerve za peto. Ko hodimo, se noga v čevlju vozi, premika se, korak spustimo na peto, nato nogo prevrnemo naprej in se odrinemo prek prstov. Zato mora biti obutev nekoliko večja, če se peta pomakne naprej, ne da bi z nohti zadeli konice čevlja. Ko vozimo kolo, je noga pri miru, ne premika se naprej ali nazaj ali kakor koli drugače.

Northwave sonic: 89,99 eur

Za kolesarjenje je pomembno, da je čevelj trden in se oprijema stopala. Pravzaprav bi se moral stopalu prilegati kot nogavica. Ker pa se stopalo v toplih dneh nekoliko poti, je dobro imeti pred prsti od tri do pet milimetrov rezerve. Nobena težava ni, če se vaš najdaljši prst lahno dotika sprednjega dela sprintarice, vendar je zelo neprijetno, če ima kolesar občutek, da je njegova noga v kolesarskem čevlju stisnjena, ali če dobi mravljinčaste ali celo odrevenele prste.

Pomembno je tudi, da kolesarski čevelj dobro objame peto. Čevelj se mora med vrtenjem dobro prilegati peti, jo objemati. Če se peta premika, to pomeni, da izgubljate energijo, lahko pa tudi dobite žulje.

Razlika med čevljem, ki vam je prav, in tistim, ki vam je premajhen, je zelo majhna. Tesno je dobro, odmrlost ni. Prav tako je dobro vedeti, da se kolesarki čevlji ne raztegnejo, saj so narejeni iz plastike in ne naravnega usnja. Ko kupujete čevlje, naj bo to konec dneva, ko so vaša stopala največja, rahlo zatekla. In, pozor, v teh čevljih ni treba hoditi po trgovini, da bi ugotovili, ali so vam prav. Saj jih ne kupujete za hojo, ampak za kolesarjenje. Poskusite jih tako, da sedete in jih nataknete. Lahko tudi vstanete, nikar pa ne hodite.

Prostorni kolesarski čevlji se morda zdijo udobni, a v resnici ni tako. Če so preveliki, se bo vaša noga v njih vozila sem ter tja, in morda boste imeli občutek, kot da noga gori, pa žulje in boleče prste. Premajhni čevlji pa lahko povzročijo bolečino in odrevenelost pete in prstov.

Vložki

Pomembno je, da imajo vaši čevlji trdno osnovo, podplat, da lahko dobro prenašate moč na pedale. Za mnogo ljudi je tako, da lahko posebni vložki v čevlju veliko pripomorejo k stabilnosti in udobju. V večini kolesarskih čevljev so vložki serijski in zelo skromni ... Vendar poznamo vložke za vse vrste stopal, dobiti jih je mogoče po zelo različnih cenah. Nekateri strokovnjaki, ki skrbijo za nastavitev kolesarja, pravijo, da so lahko dobri vložki veliko pomembnejši kakor zgolj dober čevelj, oziroma da je bolje imeti dober vložek in cenejši čevelj.

Shimano MO65 SPD Shoe: 74, 95 eur

Nekateri izdelovalci ponujajo toplotno oblikovane čevlje, to pomeni, da je ali ves čevelj ali zgolj vložek oblikovan po vaši nogi. Tak čevelj najprej vtaknejo v posebno pečico, potem pa ga obujete. Takšno oblikovanje po nogi je lahko za nekatere ljudi zelo udobno. Toda če imate kakršne koli težave z nogami oziroma stopali, recimo plosko stopalo, potem se bo čevelj v toplotni obdelavi zgolj prilagodil vašemu »platfusu«. Morda se boste dobro počutili, anomalije podlata pa seveda ne boste odpravili.

Videz

Najbolj osebna izbira je seveda izbira barve čevljev. Nekateri si želijo izjemno svetle in svetleče se, drugi pravijo, da je prava zgolj ena barva – črna. Zadnja leta je na voljo vse več modelov svetlih barv. Neonsko rumena, neonsko oranžna, neonsko zelena ... to so zdaj zelo priljubljene barve čevljev. Tem barvam pravijo tudi visoko opazne barve in nekateri strokovnjaki pravijo, da to povečuje kolesarjevo varnost na cesti, saj naj bi bil tako kolesar bolj opazen, drugi strokovnjaki pa pravijo, da taka barva avtomobiliste za vami zgolj bega, da jih privlači in hkrati dela živčne, tako kot bika rdeča barva »bikovske fane« (zastave), s katero jih draži bikoborec. Naš nasvet? Izberite katero koli barvo, samo da vam je všeč. In če že ne boste zadovoljni z videzom svojih novih kolesarskih čevljev, potem samo sedite na kolo in čevljev ne boste več videli.

Se boste pa dobro počutili v njih. In to je to.
 

';