Spletna mesta Dela d.o.o., (slovenskenovice.si, delo.si, deloindom.si, polet.si, ddom.si, pogledi.si, micna.si) uporabljajo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve in funkcionalnosti, ki jih brez piškotkov ne bi mogli nuditi. Ali soglašate z namestitvijo piškotkov na omenjenih straneh? V redu Omejujem piškotke Želim več informacij

Brane Maselj

Subverzivno brezdelje

»Turizem smo ljudje« se je nekoč glasil priljubljen slogan, s katerim smo promovirali svojo Deželo, takrat še znotraj jugoslovanskih meja. Od takrat se je marsikaj spremenilo, turizem je postal priljubljeno statistično merilo našega napredka, slogan pa je ostal priljubljen vse do danes. To pa ne pomeni, da smo ga ponotranjili.
Svetovni ekonomski forum je pred kratkim izdal poročilo o gostoljubnosti posameznih držav. Omenja 140 držav, njihovo gostoljubnost so merili med drugim glede na to, kako domačini gledajo na turiste iz tujih držav. Najbolj gostoljubne so Švica, Nemčija in Avstrija. Za najmanj gostoljubno državo na svetu se je izkazal Haiti na 140. mestu, pred Čadom. Slovenija je na 36. mestu, takoj za Hrvaško na 35., in je v primerjavi z letom 2011 nazadovala za tri mesta. Glede na gostoljubnost smo torej bliže vrhu kakor sredini in tudi glede naravnih danosti nismo nekonkurenčni.

Ni naključje, da so med prvimi 30 državami skoraj izključno tudi najbolj razvite, razen Rusije, ki je zgodba zase. To preprosto dejstvo nam omogoča sklepati, da je raven storitev tista, ki najbolj vpliva na zadovoljstvo turista z neko destinacijo kot ciljem bivanja in počitka v nekem okolju. Za zadovoljstvo sodobnega turista sta samo bivanje in počitek veliko premalo. Želi si ponudbo storitev, ki morajo biti umetelno zapakirane v neko zgodbo, da jo bo lahko okusil z vsemi svojimi čutili in se vanje tudi aktivno vključeval. Za marsikoga dopust namreč ni pravi, če ga ne preživi aktivno. Dobro pretegniti noge, razgibati telo in pri tem doživeti pristen stik z dopustniškim okoljem, to so vse pogostejše želje naših obiskovalcev. Kolesarjenje pa je nedvomno rekreativna dejavnost, ki bi lahko bila idealen odgovor na te želje, tako kot je to v drugih državah Unije, kjer je vrtenje pedalov vse uspešnejša turistična zgodba. A mi smo vendar nekaj posebnega; turističnim kolesarjem »ponujamo« adrenalin predvsem v cestnem prometu, saj za kolesarske poti nimamo prave volje, gorskim kolesarjem pa zaradi neke skoraj 20 let stare uredbe celo ne dovolimo v gorska brezpotja. Kdor se tja s kolesom kljub temu poda, seveda tvega, da plačal globo.

Poleg kolesarjenja, ki je za malo Slovenijo res idealno, so tudi letenje z balonom, rafting, soteskanje, plezanje z gorskim vodnikom v naših Alpah ali pokušanje vinske letine na štajerskih in primorskih vinskih cestah drobne zgodbe, ki nujno sestavljajo ponudbo našega turističnega Disneylanda. Šele skupaj s ponudniki teh storitev postane mali slovenski Disneyland seštevek ranga na turističnih lestvicah.

To, da postaja aktivno preživljanje prostega časa vse bolj priljubljeno, je razumljivo, saj je povezano z ozaveščanjem ljudi o zdravem življenjskem slogu. Ima pa ta maksima tudi še svojo drugo plat, ki načeloma ni pozitivna. Zahteva in želja po neki nenehni aktivnosti imata več vzrokov, eden je prav gotovo ta, da sodobnik pravzaprav ne ve več dobro, kaj naj bi počel sam s sabo, kadar mu ni treba početi nič. Sladko brezdelje je danes pozabljeni ali celo zatajevani mit, ker je pač povsem v nasprotju z neizprosno logiko kapitala. Brezdelno življenje namreč zelo malo stane in skladno s tem tudi ovira zahtevo po nenehnem kroženju kapitala, saj zelo malo izrablja naravne in človeške vire. Umetnost lenarjenja si danes lahko privošči le malokdo, saj smo vsi vpeti v ta kapitalski krogotok in iz njega nas ne izvrže niti pot na dopust. V dopustniškem vsakdanjiku vdano in požrtvovalno izpolnjujemo program, ki ga je za nas pripravila agencija, na neki način služimo agenciji, prav tako kot v delovnem vsakdanjiku izpolnjujemo proizvodni programi in služimo lastniku.

To igro hote ali nehote sprejemamo vsi, tudi naši turistični gostje, zato je nevarno, da jih prepustimo njihovi lastni iznajdljivosti, saj se utegnejo prepustiti brezdelju, ki pa jih, kot rečeno, zelo malo stane. In toliko manj ostane domačemu turizmu.

Prispevki avtorja

';