Spletna mesta Dela d.o.o., (slovenskenovice.si, delo.si, deloindom.si, polet.si, ddom.si, pogledi.si, micna.si) uporabljajo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve in funkcionalnosti, ki jih brez piškotkov ne bi mogli nuditi. Ali soglašate z namestitvijo piškotkov na omenjenih straneh? V redu Omejujem piškotke Želim več informacij

Primož Kališnik

Danes je težko biti rekreativec

Ja. Danes je težko biti rekreativec. Recimo ljubiteljski tekač ali kolesar. Čim poveš, da tečeš, nenadoma postaneš zelo zanimiv. Nenadoma ti vsi želijo dobro. Recimo tako, da si moraš nujno kupiti take tekaške copate, kakršne si v resnici želi tvoj že dlje časa tekajoči prijatelj, ki ti jih je predlagal. To, da si začetnik, on pa ti hvali copate, narejene za njegov želeni osebni rekord na 10 ali 21 kilometrov, je zgolj skrivnost, ki to ne bo niti opomba nikoli postala, saj ti jo prijatelj zamolči. In potem se postaviš v dirkalnik in nabijaš po asfaltu ali ostrem kamenju in si v dveh mesecih popolnoma razmontiran in najverjetneje poškodovan.

Podobno je z zapestnimi športni instrumenti, recimo s sofisticiranim merilcem srčnega utripa. Onemiš, ko ugotoviš, kaj vse se ti pokaže, ko ga povežeš z računalnikom. Ure dolgo se lahko čudiš, kaj vse zmorete skupaj pulz meter in računalnik in ti, ki si predmet obdelave.

Ob tem pozabiš, da si začel teči, ker si preveč sedel za računalnikom in sedel za šanki in na sploh. Zdaj pa je ura polnoč in še kar raziskuješ, kaj vse si je zapomnil tvoj zapestni instrument in česa vsega je sposoben.

Namesto, da bi šel spat in se spočil, buljiš v ekran. Naslednje jutro si grdo utrujen, a računalniško pismen rekreativec.

Nenadoma tudi ugotoviš, da so časopisi polni reklam za čudežna prehranska dopolnila, nekatera celo tako dobra, da vzameš tabletko in potem sedeš in čakaš, da boš v enem tednu shujšal deset kil ali dobil toliko mišic, ali pa oboje, saj niti dobro ne razumeš, kako stvar deluje...

Prehranski dodatki so velika past sodobnega časa, ki se mu reče zdravo življenje. Bolj, ko gledaš reklame, bolj ti je jasno, da je tvoje telo čudež, ker sploh še obstaja, glede na to, kaj vse mu manjka - tako vsaj trdijo oni, ki prehranska dopolnila prodajajo.

Podobno je lahko s športnimi praški, tabletami in napitki, pa geli in ploščicami.

V trgovini s športno prehrano ti lepotec, ki ima roko tako debelo kot ti nogo, pove, da brez tega in tega proteinskega praška ne boš zmogel teči več kot en teden. Verjameš mu, čeprav vidiš, da ima stegna tako nabildana, da svojega ptička sploh ne more nositi med njima, saj se mu stegni ves čas drgneta. Stalno vnetje.

Ljudje s stalnim vnetjem kože na notranji strani stegen nikoli niso imeli želje teči. Pravzaprav sploh ne morejo teči. Nikoli še nisem videl bodibilderja, ki bi tekel. Razen pred policaji.

Ker se bliža poletje, vaš trebuh pa živi mimo vas, vam bo lepotec predlagal se "fetbrnerje", toplice maščob, s katerimi boste zelo hitro shujšali. Ob treningu. "Res deluje!".

Ne rečem, da zadeva nič ne deluje - malo manj znano pa je, da so nekateri topilci maščob za nekatere ljudi lahko nevarni. Še zlasti, če pridejo do njih po spletu. Desetletje nazaj so v Ameriki veliko govorili  o ljudeh, ki so tako dobro topili maščobe, da so od njih ostale le - kosti. Ker so odšli tja, kjer drugega, kot kosti, sploh ni. Na oni svet.

Pazljivo s tem; in če jih že jemljete, se vam lahko zgodi, da se boste med tekom ali kolesarjenjem zelo slabo počutili, da vam bo nagajal srčni utrip. Seveda ne boste priznali, da ste predpisano dozo podvojili, da bi se prej odcedili.

Marsikatera prehranska dopolnila in športni dodatki so seveda koristni. To smo v Poletu in Poletu O2 že pisali, največkrat dr. Nada Kozjek, dr. med. Pisali smo tudi o zadevah, ki so med športniki zelo priljubljene, ker naj bi izboljševale rezultate in krepile imunski sistem, žal pa neodvisne raziskave tega niso potrdile. Za razliko od naročenih, ki so našle neverjetne prednosti. Denar dobesedno prinaša vesti o zdravju.

Še najmanj ga lahko pokronate pri izbiri praška, s katerim si zmešate dober športni napitek, za pitje med vadbo in po njej. Le preveč gost naj ne bo. Tudi energijske ploščice in geli praviloma delujejo, vendar je žal tako, da dobra športna ploščica stane vsaj dva evra, in gel prav tako, to pa je zelo drago, če pomisliš, da bi moral med triurnim kolesarjenjem pojesti  dve ploščici in en gel, na kolo greš do štirikrat na teden. Kmalu si pri sto (morda celo stopetdesetih?) evrih na mesec. Toliko, kot porabiš za bencin, ni res?

Bi si pa upal trditi, da je prvih sto evrov pametneje naloženih kot drugih.

No, ploščice in geli, če jih zaužijete takrat, ko je pravi čas, delujejo. Da delujejo ne pomeni, da ste sposobni noreti kot obseden, temveč to, da med vadbo ne omagaš. Da se ne skuriš. Da ne treščiš ob zid, ko ne moreš več naprej. To je tisto, za kar ploščice in geli v resnici so. Vendar tega ne zamenjuje s fitnes ploščicami iz drogerij. Tisto je dober prigrizek za malico, morda  za poluren džoging ali počasno kolesarjenje, dolgo slabo uro, za resno rekreativno vadbo pa je moč takih ploščic navadno prešibka.

Ko postanete rekreativni tekač ali kolesar vas bodo kmalu opazili tisti, ki vabijo k organizirani vadbi. Takšno početje v skupini je sicer prima. Manj dobro je, če se priključite šarlatanom, ki vas bodo obrali za vadnino, hvalili vaš napredek, v resnici pa o športu nimajo dovolj znanja. Sam bi zaupal diplomatom fakultete za šport, nekdanjim vrhunskih športnikom najvišjega razreda, ki razumejo razliko med rekreacijo in vrhunskih športom, in le zelo, zelo redkim vztrajnostim športnikom, samorastnikom.

Pri slednjih je včasih težava, da so zapadli v športni fanatizem, ki je, žal, za nekatere ljudi zelo nalezljiv. Zlasti za tiste s šibkejšo osebnostjo.

Ne boste verjeli, kako hitro se zgodi, da boste iz slabo pripravljenega rekreativca postali zelo natreniran - posebnež.

Posebna zgodba so ljudje, ki so že sicer težki značaji in ki so s svetom v stalnem sporu - potem se lotijo vadbe, trenirajo več kot olimpijci, in čez čas so strahovito dobro pripravljeni. Za šport. Kaj pa za navaden svet? Včasih so bili, kot se grdo reče, zgolj kreteni, nekako se je še dalo z njimi. Zdaj so postali vrhunsko pripravljeni kreteni. In takim, ko začnejo moriti okoli sebe, ni nihče več kos.

Kako se izogniti čerem, o katerim pišem'? Preprosto. Kupite copate, ki si jih lahko privoščite. Poglejte svoje stare čevlje, na kateri strani podplata je obutev obrabljena - vaš novi copat mora biti tam, kjer so sledi obrabe na stari obutvi, ojačan. Če je copat do centimetra daljši od noge, je vse ok.

Foto: Iztok Čop (Pri vadbi zaupajte strokovnjakom. Boste videli,da se splača. Evo, mene je v hribih okoli Riminija rešil bivši poklicni kolesar Primož Čerin. Porival me je kot staro babo. Nisem jedel in pil kot kolesar in ni šlo več)

Nikoli pa ne kupujte tekaške obutve v supermarketih!

Športni zapestni instrumenti? Rabite preprostega, ki kaže srčni utrip, to je zelo koristno. Še bolj koristno je, če pred začetkom vabe obiščete zdravnika in opravite obremenilni test. Naš Klemen Laurenčak v Poletu O2 in na našem spletu veliko piše o srčnem utripu, o tem, kaj kakšne vrednosti pomenijo in kako jih razumeti v vadbi.  Dobro je, da imate na instrumentu tudi zapis ure ali štoparico, da veste, koliko čas ste na poti in kdaj spiti iz plastenke s tekočino ali poseči po ploščici ali gelu. Ostalega pa ne rabite, vsaj dve leti ne. Da ne boste vedeli, koliko ste pretekli? Nič hudega, zapišite, koliko časa ste bil v gibanju.

Saj veste, pravijo, da je pol ure miganje na dan nuja, in nikjer ne piše, da je treba v tem času preteči pet ali prekolesariti dvajset kilometrov.

Hrana? Če normalno jeste petkrat na dan in če dovolj počivate, predvsem če dovolj spite, ste naredili že skoraj vse. Kadar se po treningih dalj časa slabo počutite, je dobro pregledati kri, dober zdravnik bo takoj ugotovil, kaj je narobe z vami in vam pomagal. Nikakor pa sami ne rešujte svojega zdravja z lastno intuicijo in nakupom prehranskih in športnih dodatkov na pamet!

Telesa naj popravljajo zdravniki, ne pa vi sami ali, bog ne daj, kakšen priučen trener, ki bo prifrčal k vam domov in vam ves zaskrbljen za vaše zdravje s solznimi očmi "to je moja zadnja zaloga, le zase sem jo hranil" prodal nekaj škatel s pilulami.

Aja, zakaj sem vse to zapisal? Ker se mi je skoraj vse zapisano zgodilo. Le tisto z dobro treniranim kretenom ne. Ja, kreten že, žal pa nikoli ne res dobro treniran.

Kaj češ, ne moreš imeti vsega, a ne?

';